ADEMEN

Ademen

Ademen doen we allemaal. Wat is er mooier dan iemand te zien die rustig ademt? Denk eens aan een klein kind dat in zijn bedje rustig ligt te ademen.  Zo vertederend, zo ontroerend, zo natuurlijk. Je hoeft er niet bij na te denken. Het gaat vanzelf. Ook terwijl je slaapt. Je hoeft er niet alert bij te zijn. Hoe mooi is dat?! Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ongeveer vijftien keer per minuut.  Dit is een gemiddelde, hoor!
Neem tien minuten en je weet hoe te ademen voor meer rust en geluk in je leven.

Ademen is nodig

Voor een goed functioneren van je lichaam is het nodig dat je ademt. Door te ademen neem je zuurstof op uit de omringende lucht.Deze zuurstof heb je nodig voor de verbranding in je cellen. Om je lichaam op een juiste manier van voeding te voorzien. Voeding is het je eigen gemaakste voedsel. Ook om je lichaam op temperatuur te houden. Bovendien om jelichaam tot rust te brengen door rustig te ademen. Of sneller te ademen als je een grotere inspanning levert. Dan heb je meer zuursstof nodig voor de verbranding in jelichaam. Echter, ademen is veel meer dan dit.

Ademen geeft positieve gevoelens

“Prachtig”, zul je zeggen. Iemand rustig zien ademen geeft allerlei positieve gevoelens. Het maakt je rustig, alleen al door ernaar te kijken. Laat staan als je zelf ook rustig ademt. Dat brengt jein een positieve stemming. Het maakt je rustig, tevreden, blij, gelukkig. En we willen allemaal gelukkig zijn, toch? Hoe komt het dan toch dat we vaak niet zo rustig ademen ?

Onrust

Heel vaak verloopt ons leven, ook het dagelijks leven, niet zo rustig als we eigenlijk zouden willen. We hebben het druk. We moeten van alles regelen. We rennen ons een rotje. Van de ene afspraak naar de andere. De kinderen moeten naar school. “Ja, maar al voor ze naar school kunnen gaan”, hoor ik je als het ware denken. Het ochtendritueel! “Om de lieverdjes op tijd uit hun bed te krijgen, is een hele toer.Vooral in de winter”, verzucht een moeder. “Ze willen dan met mij meerijden, zodat ik ze bij school kan afzetten”, aldus vader, “maar ik moet ook op tijd bij mijn klanten zijn’. En dan hebben we het nog niet over het ontbijt!

Stress

De dag begint. Wordt aangekondigd doordat de wekker afgaat. Nog heel even liggen. Even wakker worden. “Goh, is het opeens al zo laat? Help,ik kom te laat”
Zo begint de dag. Herken je het?  Even snel een boterham aan het aanrecht of aan de keukentafel. Tijdens het aankleden. De tweede boterham in de auto. ‘Als ik maar op tijd ben’, ‘Als ik het maar haal’, ‘Als mijn klant maar even blijft wachten’, ‘De hele groep zit op mij te wachten’, ‘Ik mis de helft van de vergadering’.

Verkeerd ademen

Wat denk je dat er dan met je ademen gebeurt?
Juist, die gaat mee in het tempo van je handelen. Mee met de gejaagdheid.Je gaat dus ook gejaagd ademen. Dus oppervlakkig en niet doorademen met behulp van je buikspieren. Nee, je ademt alleen boven in je borst. Je longen kunnen zich niet helemaal vullen. Hierdoor neem jeonvoldoende zuurstof op. Het koolzuurgehalte in je bloed stijgt. Hierdoor kan je ook nog eens steeds minder zuurstof opnemen. Je gaat door je gehaastheid en door het hoge koolzuurgehatle in je bloed steeds sneller ademen. Je begint prikkelingen te voelen. Een band om je hoofd. Een gevoel van verlamming, lamgeslagenheid, overvalt je. Jekrijgt geen lucht. “Help, ik stik!” Help, ik ga dood!”
Waar is de rust? Wat te denken vaneen vredig gevoel? “Wat? Gelukkig voelen? Wat is dat!!!”

Hyperventilatie

Tja, en zo ontstaat hyperventilatie. Natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Nee, hyperventilatie met alle verschijnselen van angst en paniek, komt als de gejaagdheid zoals hierboven beschreven, langere tijd duurt. Een gejaagdheid, die bij nogal wat mensen tot het dagelijks functioneren is gaan horen. Het is een voor je gevoel normaal patroon geworden. Je gaat mee in de hoge-snelheids-trein van het dagelijks leven.

Burnout

Met de hyperventilatie presenteert zich nog een fenomeen, dat de afgelopen tien jaar flink aan terrein heeft gewonnen. De burnout. Niet meer vooruit kunnen. Ofwel je tot niets meer in staat voelen. Alleen nog maar kunnen huilen, de hele dag door. “Ik zat de hele dag maar op de bank en keek televisie. Meer kon en wilde ik niet!” zei een client tegen me. En dat dit proces kan heel lang kan duren, kunnen vele mensen je vertellen.  Want in deze gehaaste tijd krijgen heel veel mensen met burnout te maken.

Hoe deze vicieuze cirkel te doorbreken?

hoofd, je denken is heel actief. Want het werkt als een sneltrein.  Je moet aan duizend-en-een dingen denken. Ook met iedereen en overal rekening houden. Ontspannen bewegen doe je te weinig. En dat is een toestand waardoor de ademhaling gaat versnellen en verstoord kan raken. Hoe begrijpelijk ook, goed is het niet. ‘Zes tot vijftien keer per minuut ademen is genoeg. Als je continu zestien keer per minuut ademt, raakt de verhouding tussen koolzuurgas en zuurstof in je lichaam uit balans. Wat tot allerlei klachten kan leiden.

Je doorbreekt deze vicieuze cirkel met behulp van ademen.

Hoe te ademen?

Adem rustig in en adem daarna twee keer zolang uit. Wacht dan tot de nieuwe ademhaling zich vanzelf aandient. Dus: adem in, twee drie. Adem uit, twee, drie, vier, vijf, zes. Doe dit enkele minuten en ervaar het effect. Dat zorgt dat je lichaam beter functioneert. Je hartslag wordt langzamer. De verbranding van vetten verbetert, alsook je hersenactiviteit en je spijsvertering. Maar ook je stemming! Je komt in een positieve, opwaartse spiraal. Je krijgt meer energie. Niet te vergeten, je kan beter slapen! En dat effect merk je meteen. Het is de moeite van het proberen zeker waard.

Rust

Nog een probleem, naast het gejaagde ademen, is dat veel mensen vergeten lang genoeg uit te ademen. Dit is letterlijk zo. Na een lange uitademing neem je als vanzelf met een inademingsteug lekker veel zuurstof op. En, met een lange uitademing voer je lekker veel afvalstoffen af.
Maar het werkt ook gevoelsmatig zo. Je wil volledig van het leven genieten. Alle indrukken wil je in je opnemen. Niets wil je missen. Je wil ‘vol-in-het-leven-staan’. De hele dag door. Je hebt je dagelijks leven zo georganiseerd en samengesteld, dat jewel ’moet’. Het komt in jouw beleving niet voor dat je af en toe even moet stoppen met deze wedren.

Rust

Dan kan bewust ademen een heel  goede manier zijn om jeleven te verbeteren. Terwille van je zelf. Van je eigen gezondheid. Maar ook van je eigen welbevinden. En van het welbevinden van de mensen direct om je heen. Zoals je collega’s. Of wat te denken van je vrienden, voor wie jeopeens meer tijd weet vrij te maken? En zeker niet op de laatste plaats voor je geliefden direkt om je heen!

Adem = leven

Je krijgt niet alleen meer rust in je lijf door rustiger te ademen. Ook je gedrag kan erdoor veranderen. Zeker als je af en toe korte reflectiemomenten inlast. Momenten waarop je even nagaat hoe je bezig bent. Ofwel nagaat van wie je zo gehaast moet doen. Neem het zinnetje: MOET IK HET DOEN? En laat dit door je gedachten gaan. Herhaal dit. En iedere keer dat je de zin herhaalt, leg je de klemtoon op een ander woord. Eerst op MOET ….. Van wie MOET ik dit doen? Hoezo MOET ik dit doen? En zo verder. Bijvoorbeeld, moet ik het DOEN of is het beter het te LATEN? Zoals je ademt, zo leef je. Of ook wel, zoals je leeft, adem je. Een tweerichtingen verkeer.

Oppervlakkig ademen

Als je jezelf snel voorbij rent en geen tijd neemt voor diepgaande momenten en contacten, leef je oppervlakkig. Kijk er dan niet van op dat je wellicht ook oppervlakkig, hoog in je borst, ademt. Dan kan je je adem gebruiken door rustiger te gaan ademen en dieper in je buik te ademen. Je zal merken dat er meer rust in jezelf enom je heen zal ontstaan!

De helende werking van ademen

Door rustig te ademen kan je inademend aan fijne momenten en aan fijne, mooie dingen denken. Je neemt ze in je op. Door rustig en lang uit te ademen kan je verdriet, teleurstelling, boosheid, eenzaamheid, gebrek aan zelfvertrouwen, bezorgdheid, angst en noem maar op, loslaten. Niet allemaal tegelijk, maar een voor een. Ga het eens doen. En stel het je voor hoe negatieve gevoelens je lichaam uitstromen naar de aarde. De aarde geeft er je warmte voor terug. Stel het je voor en het gebeurt!

Oefening baart kunst

Doe de oefeningen die ik in dit artikel heb genoemd eens een keer per dag. Op een rustig moment. Schep dit rustige moment zelf! Wacht het niet af. ‘Mama is er even niet’ of ‘Lieverd, kijk jij even naar de kinderen? Ik ben even bezig!’ Zorg dat de telefoon op ‘uit’ staat. Alsook de deurbel! En jij gaat op een rustige, stille plek lekker even bewust ademen. Begin met een paar minuten per keer. Beter 5 x 3 minuten dan 15 minuten ineens. Voel gewoon eens wat er gebeurt als je zo ademt. En de rust en de tijd voor jezelf neemt.

Leve het ademen, leve het leven!

Ervaar wat het bewust langer uitademen dan inademen je brengt. Wil je het me laten weten? Graag! Je kan mailen naar peterjan@het-ihc.nl. Alle reacties zijn van harte welkom.

verwante artikelen

Overall
5
Sending
User Review
5 (1 vote)
Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *