mediteren

De Kracht van Mediteren

De Kracht van Mediteren

mediterenTijdens de opleidingweekends en –weken van het Internationaal Holistisch Centrum / de Loek Knippels Academie werkten wij dagelijks met mediteren en visualiseren.
Gedurende meer dan 30 jaar.

Ruime ervaring. 

Van 1985 tot 2016 hebben Loek Knippels en ik – Peter-Jan In der Rieden – binnen ons Internationaal Holistisch Centrum de opleiding tot Coach en Counselor vorm gegeven.
Hierbij begonnen we de dagen met een meditatie-oefening. Nu doen we dit ook tijdens de workshops van het I.H.C / Centre l’Art de Vivre in  Frankrijk. Waarom?
Door te mediteren kan je contact maken met wie jij diep van binnen in je hart bent of wil zijn. Daarnaast creëer je door te mediteren stilte en rust. Als je na een korte meditatie-oefening de dag tegemoet treedt, ga je die vanuit innerlijke rust tegemoet.

Druk, druk, druk…

De studenten aan onze opleiding waren heel normale mensen. Mensen dus die, veelal tot het moment om naar de opleiding te gaan, druk bezig waren om het thuisfront ‘goed’ achter te laten. Thuiskomend van het werk nog even snel de was in de machine. Het eten in de oven klaar zetten. De huisdieren even te eten geven. Een brief voor de partner of de oppas schrijven. Zodat duidelijk is wat er allemaal moet gebeuren. En met name ook wat niet te doen… En zo kwamen de deelnemers aan de opleiding op vrijdagavond aan voor hun opleidingsweekend. Niet zelden nog trillend van het rennen. Of van een – nog net op de valreep – een ruzie met partner of kinderen.

En dan de stilte en rust tijdens het mediteren.

Ieder werd uitgenodigd te gaan zitten. Om daarna de ogen te sluiten of de blik voor zich op de grond te laten rusten. Het volgen van de ademhaling hielp daarna om het lichaam in de stoel te laten zakken. Geloof me, dat gebeurt! Je kan het voelen.
Tijdens het mediteren vroeg ik de mensen in gedachten terug te gaan naar het moment van vertrek naar het opleidingsweekend. Vertrek van huis of van het werk of ergens anders vandaan. Dan werden de mensen uitgenodigd de reis in gedachten terug te halen en te ‘zien’ of er iets tijdens de reis is opgevallen. Tot het moment van zitten in de werkruimte. Daarna was er een tijd stilte waarin ieder de eigen ademhaling volgde.

Delen van ervaringen.

En wat bleek? Na het mediteren is het delen van ervaringen van dat moment of tijdens de voorbije periode van een diep niveau. Oppervlakkige belevenissen worden tijdens het mediteren door je onbewuste ‘weggefilterd’.

Wat is mediteren?

mediterenZoals ik al eerder schreef over hoe mensen in een opleidingsweekend aankwamen, waren ze vaak gestresst, gespannen en nerveus.
Gedachten schoten heen en weer. Van zorgen naar afspraken naar deadlines naar de ruzie. Of gedachten over leuke dingen zoals de verjaardag van de partner of een van de kinderen.

Kortom: in het moment zelf zijn.

Je gedachten zijn meestal snel geneigd om af te dwalen. Je gedachten zorgen ervoor dat je vaak niet met je aandacht in dit moment bent. Maar je herbeleeft gebeurtenissen uit het verleden. Of je bent aan het fantaseren (positief of negatief)  over de toekomst.
Wat een energieverspilling, want het verleden kan je niet meer veranderen. En de toekomst is nog ongewis. Echt leven, echt genieten en echt dingen gaan doen om jouw leven te maken tot het leven zoals het voor jou is bedoeld, speelt zich af in het NU!

Mediteren helpt je hierbij.

Mediteren helpt je om je bewust te worden van waar je allemaal aan denkt. Echter ook om je aandacht weer terug te brengen naar het moment van NU. Je richt je aandacht helemaal op één  iets te richten. Vaak is dit de ademhaling.

Voordelen van mediteren.

mediterenEnkele voordelen zijn:

Je maakt je minder zorgen.
Ideeën over wat te doen om moeilijke zaken op te lossen schieten je te binnen.
Stress vermindert. Evenals angst en onzekerhei
Je concentratievermogen neemt toe doordat je minder wordt afgeleid.
Je ervaart rust en niet zelden een gelukzalig gevoel.

Hoe te mediteren?

Lang geleden had ikzelf het idee dat mediteren iets was dat de Beatles deden in India. Gebruik makend van veel wierook en drugs. Mediteren was voor mij toen een ver-van-mijn-bed-show. Ook doordat ik een groot oordeel op het gebruik van drugs had.
Echter, mediteren kan je doen door te gaan zitten op de grond. Ofwel zittend op een stoel. Met je benen gekruist in een lotushouding. Of gewoon met je voeten aan de grond. Zodat je met je voeten de grond kan voelen.

Geen afleidingen tijdens het mediteren.

Zorg dat je de kans om afgeleid te worden tot een minimum beperkt.
Mediteer op een moment dat je alleen in huis bent.
Of ga naar een aparte ruimte.
Licht de anderen in dat je even niet gestoord wil worden.
Zet je telefoon op stil en trek de vaste telefoon uit.
Stop de deurbel.

Zit rechtop.

Ikzelf geef de voorkeur aan het rechtop zitten tijdens het mediteren.
Omdat je zittend minder kans hebt in slaap te vallen dan liggend. Je blijft dan alert aanwezig tijdens het mediteren. Zodat je bewust kan ervaren wat het je oplevert.

Richt je aandacht op hoe je zit en je ademhaling.

mediterenAls je dan goed rechtop zit met je voeten aan de grond, voel dan het contact van je lichaam met de stoel waar je op zit of met de grond. Voel het contact dat je voeten met de grond maken.
Richt je aandacht op je ademhaling. Ga niet dieper in-of uitademen. Maar volg alleen je ademhaling. Om zodoende te ervaren wat dit met je doet.
Iedere keer dat je merkt dat je aandacht afdwaalt, haal die dan terug door je weer op je ademhaling te concentreren.

Mediteren op andere momenten.

Je kan ook op andere manieren mediteren. Bijvoorbeeld door een tijdje heel aandachtig de dingen te doen die je te doen hebt. Dus geen boodschappenlijstjes maken tijdens het afwasssen of stofzuigen.

Hoe lang moet je mediteren?

Hoe lang je het beste kan mediteren, hangt helemaal van jou af. Zolang je het prettig vindt en het goed volhoudt. In het algemeen wil ik hier zeggen dat dagelijks mediteren belangrijker is dan de lengte van je meditatie.
Bijvoorbeeld begin met 5 minuten en breidt dit langzamerhand uit naar 10 of 15 minuten. Dan kan je het makkelijk volhouden.

Mediteren onder begeleiding in een groep.

mediterenVind je mediteren in je eentje  lastig? Of vind je het prettiger tijdens een meditatie begeleid te worden? Zodat je niet zelf hoeft te bedenken wat te doen?
Kom dan bij de groep om samen online te mediteren en mail naar loekknippels@het-ihc.nl
Of kom naar een van de workshops bij ons in de Dordogne in Frankrijk. Zie onze website www.het-ihc.nl

Gratis mediteren in een groep onder leiding van Peter-Jan In der Rieden?

We maken een afspraak op een bepaalde tijd. In overleg met de belangstellenden wil ik afspreken welke tijd het beste uitkomt. Ochtend, middag of avond en welke dag.
We komen één keer in de week online op Zoom.us samen. Wanneer je je aanmeldt , krijg je de link naar de bijeenkomst.
Aanmelden doe je door te mailen naar loekknippels@het-ihc.nl.

verwante artikelen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *