mediteren

De Kracht van Mediteren – mediteren voor beginners

De Kracht van Mediteren – mediteren voor beginners

mediterenTijdens de opleidingweekends en –weken van het Internationaal Holistisch Centrum / de Loek Knippels Academie werkten wij dagelijks met mediteren en visualiseren. Daardoor maken ze contact met ‘de kracht van mediteren’. Mediteren voor beginners is een eerste stap tot dieper innerlijk contact.
Gedurende meer dan 30 jaar hebben we ervaring in het begeleiden van mediteren voor beginners.

Visualiseren is meer een beeld vormen in je fantasie terwijl mediteren juist vraagt om geen beelden te vormen, maar gewoon te ‘zijn’ . Je helemaal over te geven aan het hier-en-nu-moment. In dit artikel ga ik dieper in op het begrip mediteren, benoem enkele websites van collega’s en geef een korte instructie op de video. Doe er je voordeel mee.

Jouw reis naar Frankrijk begint hier: de beslissing nemen, inpakken en bespreken met wie je reist: alleen per vliegtuig of rij je samen met iemand?

Ruime ervaring. 

Van 1985 tot 2016 hebben Loek Knippels en mijn ex – Peter-Jan In der Rieden – binnen ons Internationaal Holistisch Centrum de opleiding tot Coach en Counselor vorm gegeven. Een verkorte versie is nu te volgen in Frankrijk waarbij je enkele zeer bruikbare methodieken geleerd worden.
Hierbij begonnen we de dagen met een meditatie-oefening. Nu doen we dit ook tijdens de workshop in Frankrijk met Loek ( het I.H.C / Centre l’Art de Vivre in  Frankrijk.)  Waarom?
Door te mediteren kan je contact maken met wie jij diep van binnen in je hart bent of wil zijn. Daarnaast creëer je door te mediteren stilte en rust. Als je na een korte meditatie-oefening de dag tegemoet treedt, ga je die vanuit innerlijke rust tegemoet.

Druk, druk, druk…

De studenten aan onze opleiding waren heel normale mensen. Mensen dus die, veelal tot het moment om naar de opleiding te gaan, druk bezig waren om het thuisfront ‘goed’ achter te laten. Thuiskomend van het werk nog even snel de was in de machine. Het eten in de oven klaar zetten. De huisdieren even te eten geven. Een brief voor de partner of de oppas schrijven. Zodat duidelijk is wat er allemaal moet gebeuren. En met name ook wat niet te doen… En zo kwamen de deelnemers aan de opleiding op vrijdagavond aan voor hun opleidingsweekend. Niet zelden nog trillend van het rennen. Of van een – nog net op de valreep –  ruzie met partner of kinderen.

Denk je dat hun hoofden stonden naar kennis en inzicht. Men was al veel te moe. Dus eerst maar eens landen in het conferentiecentrum. En dat gebeurt hier in Frankrijk nu nog: eerst landen. De reis achter je kunnen laten en gewoon de omgeving, de plek eens in je opnemen. De natuur is overweldigend en indringend, zeker wanneer je van je appartement komt uit de Randstad of twintig hoog in Parijs. Je voelt de grond weer onder je voeten.

En dan de stilte en rust tijdens het mediteren voor beginners.

Ieder werd uitgenodigd te gaan zitten. Om daarna de ogen te sluiten of de blik voor zich op de grond te laten rusten. Het volgen van de ademhaling hielp daarna om het lichaam in de stoel te laten zakken. Geloof me, dat gebeurt! Je kan het voelen.
Tijdens het mediteren vroeg ik de mensen in gedachten terug te gaan naar het moment van vertrek naar het opleidingsweekend. Vertrek van huis of van het werk of ergens anders vandaan. Dan werden de mensen uitgenodigd de reis in gedachten terug te halen en te ‘zien’ of er iets tijdens de reis is opgevallen. Tot het moment van zitten in de werkruimte. Daarna was er een tijd stilte waarin ieder de eigen ademhaling volgde.

Nu komt men hier aan met de auto of wordt men afgehaald van het vliegveld in Bergerac. Allerlei ervaringen, indrukken staan nog vers op het netvlies. En wat denk je van een autorit van tien uur? Zeker wanneer je samen gereisd hebt, zit je vol indrukken en verhalen. Het proces is eigenlijk al in de auto begonnen en je hoofd loopt over.

Delen van ervaringen.

En wat bleek? Na het mediteren is het delen van ervaringen van dat moment of tijdens de voorbije periode van een diep niveau. Oppervlakkige belevenissen worden tijdens het mediteren door je onbewuste ‘weggefilterd’.

Prachtige ervaringen heb ik mogen horen over de reis naar de Dordogne. Eenmaal de grens over met Belgie voelt men zich loskomen van de thuissituatie. De telefoon wordt uitgezet en men geniet van de af te leggen kilometers……Wat is Frankrijk mooi, rijk aan natuur! Wel of niet de autoweg blijven volgen is ook een discussiepunt want eenmaal weg van de snelweg, zie je pas het echte Frankrijk. De kleurrijke dorpjes, de verstilling van het platteland, de gezellige dorpsbakker, waar even gestopt wordt voor een verse croissant en koffie drinken op het terrasje midden in het dorp.

Wat is mediteren?

mediterenZoals ik al eerder schreef over hoe mensen in een opleidingsweekend aankwamen, waren ze vaak gestresst, gespannen en nerveus.
Gedachten schoten heen en weer. Van zorgen naar afspraken naar deadlines naar de ruzie. Of gedachten over leuke dingen zoals de verjaardag van de partner of een van de kinderen.

Het loslaten is nu al onderweg begonnen. De reis is een reis van loslaten en zich vrijmaken om zelf nu weer eens centraal te staan.

Kortom: in het moment zelf zijn.

Je gedachten zijn meestal snel geneigd om af te dwalen. Je gedachten zorgen ervoor dat je vaak niet met je aandacht in dit moment bent. Maar je herbeleeft gebeurtenissen uit het verleden. Of je bent aan het fantaseren (positief of negatief)  over de toekomst.
Wat een energieverspilling, want het verleden kan je niet meer veranderen. En de toekomst is nog ongewis. Echt leven, echt genieten en echt dingen gaan doen om jouw leven te maken tot het leven zoals het voor jou is bedoeld, speelt zich af in het NU!

Mediteren helpt je hierbij.

Mediteren helpt je om je bewust te worden van waar je allemaal aan denkt. Echter ook om je aandacht weer terug te brengen naar het moment van NU. Je richt je aandacht helemaal op één  iets. Vaak is dit de ademhaling.

Ieder ademt verschillend en veel mensen ademen te hoog in de borst. Probeer nu eens met je ademhaling helemaal naar binnen te gaan door drie tellen in te ademen en dan de adem even vasthouden en vijf tot zes tellen uit te ademen. Om het laatste restje eruit te persen, trek je je buik sterk in.

Voordelen van mediteren.

mediterenEnkele voordelen zijn:

Ten eerste: Je maakt je minder zorgen.
Ten tweede: Ideeën over wat te doen om moeilijke zaken op te lossen schieten je te binnen.

Ten derde: Stress vermindert. Evenals angst en onzekerheid
Je concentratievermogen neemt toe doordat je minder wordt afgeleid.
Tenslotte: Je ervaart rust en niet zelden een gelukzalig gevoel.

Hoe te mediteren? Mediteren voor beginners.

Lang geleden had ikzelf het idee dat mediteren iets was dat de Beatles deden in India. Gebruik makend van veel wierook en drugs. Mediteren was voor mij toen een ver-van-mijn-bed-show. Ook doordat ik een groot oordeel op het gebruik van drugs had.
Echter, mediteren kan je doen door te gaan zitten op de grond. Ofwel zittend op een stoel. Met je benen gekruist in een lotushouding. Of gewoon met je voeten aan de grond. Zodat je met je voeten de grond kan voelen.

Zelf heb ik verschillende meditatietechnieken geleerd in weken bij de broeders in een klooster, door ook actieve meditaties te volgen in Kosmos in Amsterdam voordat het opgeheven werd. Grote indruk maakte de mantra-meditatie die nog dagelijks door miljoenen mensen over de wereld beoefend wordt.

Geen afleidingen tijdens het mediteren.

Zorg dat je de kans om afgeleid te worden tot een minimum beperkt:
Ten eerste: Mediteer op een moment dat je alleen in huis bent.
Ten tweede: Ga naar een aparte ruimte, wanneer er anderen ook in huis zijn.
Ten derde: Licht de anderen in dat je even niet gestoord wil worden.
Ten vierde: Zet je telefoon op stil en trek de vaste telefoon uit.
En tenslotte wanneer dat nodig mocht zijn: Stop de deurbel.

Zit rechtop.

Ikzelf geef de voorkeur aan het rechtop zitten tijdens het mediteren.
Omdat je zittend minder kans hebt in slaap te vallen dan liggend. Je blijft dan alert aanwezig tijdens het mediteren. Zodat je bewust kan ervaren wat het je oplevert.

Destijds tijdens mijn Zen-meditaties werd je met een stok op je rug getikt wanneer je inzakte en werd je gecorrigeerd om vooral kaarsrecht te blijven zitten.

Richt je aandacht op hoe je zit en je ademhaling.

mediterenAls je dan goed rechtop zit met je voeten aan de grond, voel dan het contact van je lichaam met de stoel waar je op zit of met de grond. Voel het contact dat je voeten met de grond maken.
Richt je aandacht op je ademhaling. Ga niet dieper in-of uitademen. Maar volg alleen je ademhaling. Om zodoende te ervaren wat dit met je doet.
Iedere keer dat je merkt dat je aandacht afdwaalt, haal die dan terug door je weer op je ademhaling te concentreren.

Ik kreeg in het begin een hulpmiddel om steeds in gedachten tot tien te tellen. Maar wat schrok ik vaak wanneer ik al bij 58 was….en weer snel terug moest naar 1 tot 10 en niet verder!

Mediteren op andere momenten.

Je kan ook op andere manieren mediteren. Bijvoorbeeld door een tijdje heel aandachtig de dingen te doen die je te doen hebt. Dus geen boodschappenlijstjes maken tijdens het afwasssen of stofzuigen.

Graag gebruik ik dit voorbeeld in onze workshop-weken: “Mensen probeer eens heel geconcentreerd af te wassen en het verschil te voelen tussen porcelein, aardewerk en glas…”
Een reactie die ik steeds terughoor: “Nooit dit verschil gevoeld, ik doe alles op een automatische, bijna dwangmatige manier….oh wat voelt dit relaxt!”

Hoe lang moet je mediteren?

Hoe lang je het beste kan mediteren, hangt helemaal van jou af. Zolang je het prettig vindt en het goed volhoudt. In het algemeen wil ik hier zeggen dat dagelijks mediteren belangrijker is dan de lengte van je meditatie.
Bijvoorbeeld begin met 5 minuten en breidt dit langzamerhand uit naar 10 of 15 minuten. Dan kan je het makkelijk volhouden.

Mediteren onder begeleiding in een groep.

mediterenVind je mediteren in je eentje  lastig? Of vind je het prettiger tijdens een meditatie begeleid te worden? Zodat je niet zelf hoeft te bedenken wat te doen?
Neem dan deel aan een groep om samen te mediteren en zoek een groep bij jou in de buurt.

Heb je weleens de site van Tijn Touber bezocht (verlichting voor iedereen)
of de site van Piet van der Pluijm (Innerlijke Vrede)
Of kom naar een workshop in Frankrijk met Loek,  in de Dordogne in Frankrijk. Zie onze website voor alle informatie over ons werk: www.het-ihc.nl

Mediteren voor beginners met behulp van de instructievideo – samen met Loek?

 

Related Post
Het belang van seksuele communicatie. (tips en aanbevelingen)

Het belang van seksuele communicatie. Tijd voor een nieuwe school: de hogeschool voor Erotiek of integreren in je therapiepraktijk?  Dit Read more

Je verhaal vertellen – storytelling (wil je ook geinterviewd worden door Loek?)

Je verhaal vertellen - Storytelling In elk verhaal hoor je lief en leed, maar vooral veerkracht! Wat zijn jouw levenslessen? Read more

Ik ben onrustig en voel me overspannen (met video)

“Ik ben onrustig en voel me overspannen!” Met de woorden: “Ik ben onrustig en voel me overspannen!” kwam mijn client Read more

Het roer moet om! Boerenprotest, coronavirus…een waarschuwing aan ons? Video-interview met Mr. Corona.

Het roer moet om! Boerenprotesten, Coronavirus...een waarschuwing aan ons?  Nederland werd de laatste maanden gemanipuleerd en geintimideerd door de boerenprotesten. Read more

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *