Frustratie en teleurstelling gaan hand in hand

Frustratie en teleurstelling gaan hand in hand.

frustratie en teleurstellingWie kent het niet bij zichzelf: frustratie en teleurstelling?
Het heeft altijd te maken met verwachtingen die we hebben naar anderen, de situatie. Die teleurstelling kan groteske vormen aannemen. Je kunt ook je frustratie afreageren op je omgeving.Zij zijn dan de klos van jouw misplaatste verwachtingen en gevoelens .

 

Omarm je frustratie

frustratie en teleurstelling“Als je ergens door gefrustreerd raakt, hoef je het alleen maar op te merken. Merk op dat je je ergens ongelukkig door voelt en dat je deze frustratie in je lichaam voelt. Let op je ademhaling, op de druk op je borst of de stijfheid in je schouders. Blijf heel even bij dit gevoel stilstaan (als je het aankan). Normaal rennen we keihard weg van dit sort gevoelens en proberen we het meteen op te lossen of leiden we onszelf af. Maar blijf er juist bij!” Aldus Leo Babauta, spiritueel meester.

Robert Assagioli zegt dat zo fraai: “Je bent niet je emoties, je bent veel meer dan dat!” Daarmee doelt hij er vooral op om je emoties te omarmen. Er bestaan in zijn ogen geen slechte emoties. Wel kun je spreken over positieve en negatieve gevoelens.

Gevoelens van frustratie en teleurstelling

Positieve gevoelens ontstaan wanneer je behoeften vervuld worden. En negatieve gevoelens ontstaan wanneer je behoeften niet of overmatig worden vervuld.

Zo herkennen we allemaal de vier basisemoties in ons leven:

 

Ten eerste BOOSHEID: kan ontstaan door verkeerde verwachtingen;
Ten tweede BEDROEFD of VERDRIET: ontstaat door verlies van iemand of iets;
Ten derde BANG of ANGST: ontstaat door onverwachte situaties die je niet voorzien had en waarbij je druk voelt op je borst of op je schouders;

Iedereen heeft te maken met deze vier basisemoties. Het blijft de vraag ‘hoe vaardig’ ben je erin geworden? Durf je alle emoties er te laten zijn of verstop je nog steeds bepaalde emoties?
Realiseer wel dat jij de baas bent van je verwachtingen en dus ook van je frustratie en teleurstelling. De ander speelt wel een rol maar jij kunt de ander niet veranderen. Je kunt alleen jezelf veranderen.

Verander de wereld en begin bij jezelf

Een waarheid als een koe!
Zeker bij emoties als frustratie en teleurstelling, maar ook bij alle positieve en negatieve emoties. “Je bent niet je emoties, je bent veel meer dan dat!” zei de Italiaanse psychiater dr. Roberto Assagioli.
Hij heeft de psychosynthese geintroduceerd en werkt met deelpersoonlijkheden. Elke emotie komt in een bepaalde situatie naar voren. Elk gevoel mag gevoeld worden. Er is geen ‘goed-slecht’ gevoel. Je kunt je wel goed of slecht voelen n.a.v. je emoties. Sta dat toe.

Door je gevoelens toe te staan: toe te geven dat je frustratie of teleurstelling voelt, accepteer je dat jij de eigenaar bent van dat gevoel.
Je kunt nooit het gevoel van de ander veranderen. Wel kun je het gevoel van de ander beinvloeden door jouw gedrag en jouw verwachtingen. Dan ligt teleurstelling op je te wachten. De ander kan zelden aan jouw verwachtingen voldoen wanneer je die niet bespreekt.

Belangrijke tip is dan ook bij frustratie en teleurstelling: bespreek je verwachtingen. Wanneer je vertrouwen in de ander is geschonden, bespreek het of zoek externe hulp.
Gevoelens van teleurstelling ontstaan wanneer jouw verwachtingen niet uitgekomen zijn of wanneer het anders verloopt dan je had gedacht.


Hoe schep ik mijn eigen teleurstelling?

Een voorbeeld van mezelf. Ik had een afspraak buitenshuis. Besefte niet dat het weleens flink kon uitlopen. In de auto terug naar huis verwachte ik dat het eten was klaar gemaakt door mijn partner.

Moe van de ontmoeting en de vele indrukken kwam ik aanrijden. Mijn partner zat een boek te lezen. Hij keek even op en zwaaide. Ik was blij hem te zien. Liep vol verwachting naar binnen en zag dat er geen tafel gedekt was. Er was gewoon niks gebeurd.

Gevoel van teleurstelling overviel me. Ik voelde echter ook mijn frustratie opkomen. Mijn verwachting “hij zal nu wel gekookt hebben” was niet uitgekomen. Mijn frustratie was vooral gericht op deze verwachting: “Ik kook altijd en nu krijgt hij de kans en neemt die niet!”

Ik liep weg naar mijn werkkamer en ging even zitten. Voelde de teleurstelling en mijn frustratie. Ik voelde enorme druk op mijn borst. Maar er kwamen ook tranen in mijn ogen.

Doorbreken van het patroon van teleurstelling en frustratie

Wat moest ik doen daar in mijn werkkamer? Ik nam de zes regels serieus die ik enkele dagen eerder had gelezen:

  1. Ik stond stil bij mijn gevoel van teleurstelling en frustratie. Ben ik het erger aan het maken door mijn eigen verhaal?
  2. Een paar minuten begon ik te mediteren om deze gevoelens van frustratie en teleurstelling te voelen in mijn lijf.
  3. Wees nieuwsgierig. Hoe voelt het precies om teleurgesteld en gefrustreerd te zijn? Waar in mijn lijf voel ik dat? Welke energie krijg ik of raak ik juist kwijt?
  4. Even hield ik dit gevoel vast. Ik duwde het niet weg, maar liet het gevoel van teleurstelling en frustratie toe.
  5. Kon ik het gevoel welkom heten in mijn leven? Kon ik het accepteren als een tijdelijk gevoel dat ik nu had? Het is gewoon een van de vele gevoelens die ik dagelijks heb.
  6. Ik zag de pijn van frustratie en teleurstelling als een bewijs dat ik een goed hart heb, een hart dat gekwetst kan worden!

Ik stond op en liep naar de keuken. Trok de koelkast open en zag wat er in voorraad was. Snel stond een dampende maaltijd op tafel en samen dronken we een heerlijk glas wijn.

Dit is een van de eerste keren geweest dat ik mijn avond niet heb laten verpesten door ‘teleurstelling en frustratie’ naar aanleiding van de verwachtingen die ik had. Ik was niet teleurgesteld en kon open en eerlijk ‘s avonds mijn gevoel van teleurstelling delen met mijn partner. Zijn reactie was verbuffend en had ik totaal niet verwacht: “Had me gevraagd om voor het eten te zorgen…. Ik heb het nog overwogen, maar wist niet wat jouw plan was! Met liefde had ik eten gekookt voor ons samen…” en een brede glimlach ondersteunde zijn woorden.

Bewuster omgaan met je emoties

Tenslotte wil ik je graag drie tips meegeven om beter met je emoties om te gaan.
Ten eerste: Observeer altijd je emoties in je lichaam: wat voel je en waar voel je dat in je lijf?
Ten tweede: Kijk naar het grotere plaatje. Je hebt nu een egocentrische manier om naar de werkelijkheid te kijken. We willen iets, dat lukt niet op mijn manier. Hoe kan het wel lukken? Maak het groter, plaats het in een breder perspectief.
Ten derde: Zoek een rustige plek waar je even kunt mediteren en in jezelf kunt keren om even te vertoeven op de plek waar je de emotie het sterkst voelt.

Je hoeft dan niet langer meer ontgoocheld of gedesillusioneerd te zijn wanneer je verwachtingen niet uitkomen. Bespreek je verwachtingen, maak het duidelijk. Je zult merken dat je behoeften meer bevredigd zullen worden. De ander weet immers wat je verwacht en kan daar wel of niet op ingaan. Heerlijk toch?

Zo creeer je een bewuster en kalmer leven los van frustratie en teleurstelling.

 

verwante artikelen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *