ademen man en vrouw

Gezond ademen – Bewust leven

Gezond Ademen – Bewust leven

Ademen-rust-levenGezond Ademen doen we allemaal? Wat is er mooier dan iemand te zien die rustig ademt? Denk eens aan een klein kind dat in zijn bedje rustig ligt te ademen.  Zo vertederend, zo ontroerend, zo natuurlijk. Je hoeft er niet bij na te denken. Het gaat vanzelf. Ook terwijl je slaapt. Je hoeft er niet alert bij te zijn. Hoe mooi is dat?! Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ongeveer vijftien keer per minuut.  Dit is een gemiddelde, hoor!
Neem tien minuten en je weet hoe gezond ademen voor meer rust en geluk in je leven zorgt.

Gezond Ademen is nodig

Voor een goed functioneren van je lichaam is het nodig dat je ademt. Ademen-rust-levenDoor gezond te ademen neem je zuurstof op uit de omringende lucht.Deze zuurstof heb je nodig voor de verbranding in je cellen. Om je lichaam op een juiste manier van voeding te voorzien. Voeding is het je eigen gemaakste voedsel. Ook om je lichaam op temperatuur te houden. Bovendien om je lichaam tot rust te brengen en energie te geven door rustig te ademen. Of sneller te ademen als je een grotere inspanning levert. Dan heb je meer zuursstof nodig voor de verbranding in je lichaam. Echter, ademen is veel meer dan dit.

Gezond Ademen geeft positieve gevoelens

Ademen-rust-leven“Prachtig”, zul je zeggen. Iemand rustig zien ademen geeft allerlei positieve gevoelens. Het maakt je rustig, alleen al door ernaar te kijken. Laat staan als je zelf ook rustig ademt. Dat brengt je in een positieve stemming. Het maakt je rustig, tevreden, blij, gelukkig. En we willen allemaal gelukkig zijn, toch? Hoe komt het dan toch dat we vaak niet zo rustig ademen ?

Onrust – allesbehalve gezond ademen

Ademen-rust-levenHeel vaak verloopt ons leven, ook het dagelijks leven, niet zo rustig als we eigenlijk zouden willen. We hebben het druk. Alles moeten regelen. Daardoor  rennen we ons een rotje. Van de ene afspraak naar de andere. De kinderen moeten naar school. “Ja, maar al voor ze naar school kunnen gaan”, hoor ik je als het ware denken. Het ochtendritueel! “Om de lieverdjes op tijd uit hun bed te krijgen, is een hele toer. Vooral in de winter”, verzucht een moeder. “Ze willen dan met mij meerijden, zodat ik ze bij school kan afzetten”, aldus vader, “maar ik moet ook op tijd bij mijn klanten zijn’. En dan hebben we het nog niet over het ontbijt! Je hebt allesbehalve rust!

Stress – gezond ademen is ver te zoeken!

Ademen-rust-levenDe dag begint. Wordt aangekondigd doordat de wekker afgaat. Nog heel even liggen. Even wakker worden. “Goh, is het opeens al zo laat? Help,ik kom te laat”
Zo begint de dag. Herken je het?  Even snel een boterham aan het aanrecht of aan de keukentafel. Tijdens het aankleden. De tweede boterham in de auto. ‘Als ik maar op tijd ben’, ‘Als ik het maar haal’, ‘Als mijn klant maar even blijft wachten’, ‘De hele groep zit op mij te wachten’, ‘Ik mis de helft van de vergadering’. En opnieuw is de rust ver te zoeken in  jezelf!

Slecht slapen

Op dit moment in mijn leven ervaar ik dat de stress mij in zijn macht heeft. Wanneer ik naar bed ga, zet ik de radio aan om naar “Met het oog op morgen” te luisteren en soms word ik om 03.00 uur wakker terwijl de radio nog aanstaat. In plaats van deze meteen af te zetten, betrap ik me vaak erop dat ik een uur of langer luister naar de radio. Zeker wanneer het interessant is. Ik neem dan een glas water en ga rechtop in bed zitten om het gesprek goed te kunnen volgen. Allesbehalve gezond want daarna val ik moeilijk nog in slaap. En wanneer de morgen dan aangebroken is, kan ik moeilijk uit bed komen. Mijn dag begint dan met een energielek. Moeizaam kom ik in beweging, alles lijkt me te veel….

Herkenbaar voor jou? Doe jij het anders, ben jij meer direct en zet jij sowieso geen radio aan in de slaapkamer? Ok, jij weet een beter klimaat voor jezelf te scheppen. Je ademt bewuster en je weet wat te doen op de juiste momenten. Bijna word ik jaloers op je, want juist de laatste tijd door alle onzin rondom het corona-virus en de ontkenning door de media blijf ik malen. Wat is fake nieuws, wat is echt? Hoe kan ik het een van het ander onderscheiden? Dat brengt me dan ook geen innerlijke rust die ik juist zo hard nodig heb.

Verkeerd ademen i.p.v. gezond en juist te ademen

Ademen-rust-levenWat denk je dat er dan met je ademen gebeurt?
Juist, die gaat mee in het tempo van je handelen. Mee met de gejaagdheid. Je gaat dus ook gejaagd ademen. Dus oppervlakkig en niet doorademen met behulp van je buikspieren. Nee, je ademt alleen boven in je borst. Je longen kunnen zich niet helemaal vullen. Hierdoor neem je onvoldoende zuurstof op. Het koolzuurgehalte in je bloed stijgt. Hierdoor kan je ook nog eens steeds minder zuurstof opnemen. Je gaat door je gehaastheid en door het hoge koolzuurgehalte in je bloed steeds sneller ademen. Je begint prikkelingen te voelen. Een band om je hoofd. Een gevoel van verlamming, lamgeslagenheid, overvalt je. Je krijgt geen lucht. “Help, ik stik!” Help, ik ga dood!”
Waar is de rust? Wat te denken van een vredig gevoel? “Wat? Gelukkig voelen? Wat is dat!!!”

Hyperventilatie – geen juiste manier van ademen

Ademen-rust-levenTja, en zo ontstaat hyperventilatie. Natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Nee, hyperventilatie met alle verschijnselen van angst en paniek, komt als de gejaagdheid zoals hierboven beschreven, langere tijd duurt. Een gejaagdheid, die bij nogal wat mensen tot het dagelijks functioneren is gaan horen. Het is een voor je gevoel normaal patroon geworden. Je gaat mee in de hoge-snelheids-trein van het dagelijks leven. Geen rust dus!

In haar boek “De sleutel tot Zelf-Bevrijding” van Christiane Beerandt schrijft zij op pagina 322 over hyperventilatie het volgende: “Onzeker, niet goed weten welke richting uitgaan; je twijfelt, maar in plaats van te luisteren naar je innerlijke stem, leg je je oor te luisteren bij anderen. Daardoor loop je weg van je Zelf! Verlegen, innerlijk in tweestrijd. Ermee kappen of niet? Dus weiger je onbewust een oplossing: jij houdt je evolutie tegen. En ook jezelf hou je vast, je doet in feite aan machtsmisbruik tegenover jezelf. Daardoor loop je zeer snel weg van de ware oplossing…je blijft onbewust liever in een positie van zogenaamde ‘onmacht’, dan zelf je leven krachtig in handen te nemen en alle verantwoordelijkheid te moeten dragen!”

Burnout

Ademen-rust-levenMet de hyperventilatie presenteert zich nog een fenomeen, dat de afgelopen tien jaar flink aan terrein heeft gewonnen. De burnout. Niet meer vooruit kunnen. Ofwel je tot niets meer in staat voelen. Alleen nog maar kunnen huilen, de hele dag door. “Ik zat de hele dag maar op de bank en keek televisie. Meer kon en wilde ik niet!” zei een client tegen me. En dat dit proces heel lang kan duren, kunnen vele mensen je vertellen.  Want in deze gehaaste tijd krijgen heel veel mensen met burnout te maken.

Ze streven en hunkeren naar rust die er niet is in hun leven.

Hoe deze vicieuze cirkel te doorbreken?

Ademen-rust-levenJe hoofd, je denken is heel actief. Want het werkt als een sneltrein.  Je moet aan duizend-en-een dingen denken. Ook met iedereen en overal rekening houden. Ontspannen bewegen doe je te weinig. En dat is een toestand waardoor de ademhaling gaat versnellen en verstoord kan raken. Hoe begrijpelijk ook, goed is het niet. ‘Zes tot vijftien keer per minuut ademen is genoeg. Als je continu zestien keer per minuut ademt, raakt de verhouding tussen koolzuurgas en zuurstof in je lichaam uit balans. Wat tot allerlei klachten kan leiden.

Je doorbreekt deze vicieuze cirkel met behulp van gezond ademen.

Hoe gezond ademen?

Adem rustig in en adem daarna twee keer zolang uit. Wacht dan tot de nieuwe ademhaling zich vanzelf aandient. Dus: adem in, twee drie. Adem uit, twee, drie, vier, vijf, zes. Doe dit enkele minuten en ervaar het effect. Dat zorgt dat je lichaam beter functioneert. Je hartslag wordt langzamer. De verbranding van vetten verbetert, alsook je hersenactiviteit en je spijsvertering. Maar ook je stemming! Je komt in een positieve, opwaartse spiraal. Je krijgt meer energie. Niet te vergeten, je kan beter slapen! En dat effect merk je meteen. Het is de moeite van het proberen zeker waard.

Rust

Ademen-rust-levenNog een probleem, naast het gejaagde ademen, is dat veel mensen vergeten lang genoeg uit te ademen. Dit is letterlijk zo. Na een lange uitademing neem je als vanzelf met een inademingsteug lekker veel zuurstof op. En, met een lange uitademing voer je lekker veel afvalstoffen af.
Maar het werkt ook gevoelsmatig zo. Je wil volledig van het leven genieten. Alle indrukken wil je in je opnemen. Niets wil je missen. Je wil ‘vol-in-het-leven-staan’. De hele dag door. Je hebt je dagelijks leven zo georganiseerd en samengesteld, dat je wel ’moet’. Het komt in jouw beleving niet voor dat je af en toe even moet stoppen met deze wedren.

Rust

Dan kan gezond ademen een heel  goede manier zijn om je leven te verbeteren. Terwille van je zelf. Van je eigen gezondheid. Maar ook van je eigen welbevinden. En van het welbevinden van de mensen direct om je heen. Zoals je collega’s. Of wat te denken van je vrienden, voor wie je opeens meer tijd weet vrij te maken? En zeker niet op de laatste plaats voor je geliefde direkt om je heen!

Gezond Ademen = volledig leven

Ademen-rust-levenJe krijgt niet alleen meer rust in je lijf door rustiger te ademen. Ook je gedrag kan erdoor veranderen. Zeker als je af en toe korte reflectiemomenten inlast. Momenten waarop je even nagaat hoe je bezig bent. Ofwel nagaat van wie je zo gehaast moet doen. Neem het zinnetje: MOET IK HET DOEN? En laat dit door je gedachten gaan. Herhaal dit. En iedere keer dat je de zin herhaalt, leg je de klemtoon op een ander woord. Eerst op MOET ….. Van wie MOET ik dit doen? Hoezo MOET ik dit doen? En zo verder. Bijvoorbeeld, moet ik het DOEN of is het beter het te LATEN? Zoals je ademt, zo leef je. Of ook wel, zoals je leeft, adem je. Een tweerichtingen verkeer.

Oppervlakkig ademen zorgt voor oppervlakkig leven?

Als je jezelf snel voorbij rent en geen tijd neemt voor diepgaande momenten en contacten, leef je oppervlakkig. Kijk er dan niet van op dat je wellicht ook oppervlakkig, hoog in je borst, ademt. Dan kan je je adem gebruiken door rustiger te gaan ademen en dieper in je buik te ademen. Je zal merken dat er meer rust in jezelf enom je heen zal ontstaan!

De helende werking van gezond ademen

Door rustig te ademen kan je inademend aan fijne momenten en aan fijne, mooie dingen denken. Je neemt ze in je op. Door rustig en lang uit te ademen kan je verdriet, teleurstelling, boosheid, eenzaamheid, gebrek aan zelfvertrouwen, bezorgdheid, angst en noem maar op, loslaten. Niet allemaal tegelijk, maar een voor een. Ga het eens doen. En stel het je voor hoe negatieve gevoelens je lichaam uitstromen naar de aarde. De aarde geeft er je warmte voor terug. Stel het je voor en het gebeurt!

Oefening baart kunst

Doe de oefeningen die ik in dit artikel heb genoemd eens een keer per dag. Op een rustig moment. Schep dit rustige moment zelf! Wacht het niet af. ‘Mama is er even niet’ of ‘Lieverd, kijk jij even naar de kinderen? Ik ben even bezig!’ Zorg dat de telefoon op ‘uit’ staat. Alsook de deurbel! En jij gaat op een rustige, stille plek lekker even gezond ademen. Begin met een paar minuten per keer. Beter 5 x 3 minuten dan 15 minuten ineens. Voel gewoon eens wat er gebeurt als je zo ademt. En de rust en de tijd voor jezelf neemt.

 

Leve het gezond ademen, leve het volledige leven!

Ademen-rust-levenErvaar wat het bewust langer uitademen dan inademen je brengt. Wil je het me laten weten? Graag! Je kan mailen naar loekknippels@het-ihc.nl. Alle reacties zijn van harte welkom.

Laat eens weten wat de oefening jou werkelijk gebracht heeft. Wat zag je als directe verandering? In hoeverre heb je de oefening weten te integreren in je dagelijks leven?

Zet onder dit artikel jouw ervaringen omdat anderen daar ook hun profijt mee kunnen doen. Dank je wel.

 

 

 

Related Post
Corona-crisis vraagt om zuivering eigen ENERGIEVELD

Corona-crisis vraagt om zuivering eigen energieveld.  De Corona-crisis vraagt om zuivering van het eigen energieveld. Een begrip dat je meer Read more

Geboortepijn, geboorte-herinneringen….allemaal onzin!? Op zoek naar jouw emotionele erfenis.

Geboortepijn, geboorte-herinnering….allemaal onzin!? Slechts 6 minuten van je tijd vraag ik om dit artikel te lezen.  Waardoor het geheim achter Read more

Jezelf zijn. Hoe overtuigingen een symbiotische relatie en hechtingsproblemen jouw leven bepalen.

Jezelf zijn. Hoe overtuigingen , een symbiotische relatie en hechtingsproblemen jouw leven bepalen. ‘Je leven begint eerder dan je denkt’ Read more

Identiteitsproblemen: Wie ben ik? /  8 voordelen om met jezelf aan de slag te gaan aldus Loek Knippels

Identiteitsproblemen: Wie ben ik? /  8 voordelen om met jezelf aan de slag te gaan aldus Loek Knippels (lezen kost Read more

One Response

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *