Leven zonder stress, utopie of werkelijkheid?klok

Leven zonder stress, utopie of werkelijkheid?

Leven zonder stress, utopie of werkelijkheid?

De Amerikaanse psychologieleraar Brett Phillips stelde een lijst samen van 101 tips om te leven zonder stress. De vraag blijft natuurlijk of we dit ook kunnen realiseren of dat we dit makkelijk kunnen vormgeven in ons dagelijks leven.

Het is mogelijk om te leven zonder stress.
Ik wil je meenemen op reis en zal in een aantal blogs de 101 tips bespreken. Zo wordt ‘leven zonder stress’ voor jou een realiteit en niet langer een utopie.

Ben je er klaar voor?

Brett Phillips geeft simpele tips, die je vandaag nog kunt toepassen. Ter illustratie ga ik enkele tips eens nader bekijken om te kunnen leven zonder stress.
In 7 minuten heb je de tekst gelezen en voor jezelf aandachtspunten op een rij gezet.

 

Tip 1: sta 15 minuten vroeger op

Het lijkt zo simpel maar het geeft je bijvoorbeeld een voorsprong waardoor je de gewone dingen wat rustiger kunt doen , anderzijds levert je dat  meteen meer energie op. Vanmorgen was ik ‘per ongeluk’ een uurder eerder opgestaan. Kippen en honden gevoerd, kachels aan gemaakt en toen realiseerde ik me dat het nog wel erg vroeg was. Heb een meditatietekst gebruikt om gewoon 15 minuten voor de brandende houtkachel te zitten. Het was heerlijk!

Leven zonder stress, utopie of werkelijkheid?

Tip 2: Bereid ‘s avonds de volgende ochtend al voor

Heerlijk vind ik het zelf om ‘s avonds voor het slapen gaan de ontbijttafel al te dekken zodat ik ‘s morgens alleen maar thee hoef te zetten en de eitjes te koken. Alles is al klaar, terwijl er tijd overblijft voor een meditatiemoment. Dat had ik vanmorgen dus al veel vroeger. Heb daarna klassieke muziek aangezet.

 

 

Tip 3: Draag nooit te strakke kleding

In de jaren 70 werden we al gewaarschuwd dat vooral voor jongens te strakke kleding grote gevolgen zou kunnen hebben voor een gezonde zaadproductie. Zelf voel ik me ongemakkelijk wanneer ik te strekke kleding draag. Uiteindelijk voel ik me beperkt. Anderzijds beperk ik mezelf in mijn bewegingen. Sinds de coronaperiode draag ik voornamelijk een trainingspak in huis, lekker ruime en warm met sokken en sloffen aan. Zelf ervaar ik dit als pure weelde om nu eens geen hemd met stropdas aan te moeten doen alvorens ik naar mijn werk ga.

Tip 4: Probeer te vermijden dat je op chemische middelen moet vertrouwen

Het kan soms niet anders wanneer je ernstig ziek bent, maar zelfs dan is het belangrijk om chemische spullen zo weinig mogelijk toe te laten tot je lijf. Je lichaam is je tempel: wees er zuining op. Leven zonder stress betekent ook je lijf beschermen tegen de negatieve invloed van chemische middelen. Vanmorgen stond om 8.30 uur mijn buurman aan de deur met een glas vers gemaakt sap: energiedrankje uit eigen tuin. (blad van rode biet, gemengd met verse gember, gemale curcuma, sinaasappel, appel, kiwi en citroen, met een beetje honing) Heerlijk, ik had mijn ontbijt al op en dit drankje gedurende de morgen gedronken.

Tip 5: Plan je afspraken op voorhand

Wat ben ik daar vaak de mist mee ingegaan. Ik dacht het nog wel even te kunnen doen en zette mezelf dan vreselijk klem. Leven zonder stress is allereerst ook de baas worden van je eigen planning. Kijk of het uitkomt. Neem meer ruimte tussen de ene en de andere afspraak. Plan bijvoorbeeld af en toe wat vrije tijd tussen afspraken in om een korte te maken. Of verlaat even je auto voor een frisse neus. Ik mag hierin meer gedisciplineerd zijn, want als het regent, of te koud is, blijf ik liever binnen terwijl ik heel goed weet dat die plensbui ook een heerlijk gevoel kan geven.

Tip 6: Schrijf dingen op, denk niet dat je ze wel zult onthouden

Ik heb in mijn leven al heel wat schrijfboekjes volgeschreven. Soms met alleen suggesties, alsook invallen om er nog eens een artikel aan te wijden. Toch ook vaak  een opzet voor een artikel of een boek. Trainingen die ik ging geven werden zorgvuldig lang van tevoren voorbereid en dan was mijn opschrijfboekje een houvast. Wat kan ik doen met deze groep? Waar ligt de uitdaging voor deze groep? Hoe kan ik hen tools aanreiken om te leven zonder stress?
Sinds kort maak ik ook lijstjes voor boodschappen en wanneer iets op is, zet ik het alvast op het lijstje. Ga niet meer dan een keer per week naar de winkel. Oh, wat geeft dat rust en ‘op is op’.

Tip 7: Laat dingen nakijken voor ze stuk gaan

Soms ben ik verrast wanneer ik gereedschap wil pakken uiteindelijk blijkt er iets niet te werken. Vaak doordat ik het lang niet gebruikt heb. Veel belangrijker is het om geregeld spullen na te kijken. Zo heb ik nu ingebouwd dat na elke zomer de grasmachine nagekeken wordt alvorens we de winter ingaan. Dat doe ik met allerlei apparaten die ik heb, ook de vaatwasser. Schoonmaken is belangrijk om veel stress te voorkomen.Leven zonder stress, utopie of werkelijkheid?reserve sleutels

Tip 8: Maak reserve-sleutels

Zo logisch, sta jij er weleens bij stil? Ik heb van alle sleutels inmiddels een reserve-sleutel gemaakt. Het geeft rust. Ben dan wel verstandig om de reserve-sleutels op een vaste plek te leggen. Dan wordt leven zonder stress haalbaar.

 

Tip 9: Zeg vaker ‘nee’

De grote uitdaging! Ik heb eens geprobeerd om sneller en vaker ‘nee’ te zeggen op zaken die me niet interesseren. Zaken waar ik geen tijd voor heb. Laat me minder snel meenemen vanuit mijn enthousiasme door overal maar ‘ja’ op te zeggen. Dat vroeg wel van me om echt aandacht te hebben voor de pleaser in mij, die wil het namelijk iedereen naar de zin maken. Je houdt meer tijd over en het leven zonder stress wordt werkelijkheid voor je! Met de pleaser heb ik nog niet helemaal afgerekend hoor, nog te vaak ‘trap ik erin’. Vind die ander dan leuk al komt de afspraak eigenlijk niet uit, schuif dan toch maar even mijn spullen aan kant.
Nu neem ik mijn eigen planning meer serieus en probeer daarin wel flexibel te zijn.

Tip 10: Stel prioriteiten in je leven

Wat is belangrijk? Is dat haalbaar? Voor nu belangrijk of wat kan nog even uitgesteld worden? Maak eens een lijst van de zaken die je moet doen en wanneer. Wat zet je op de eerste plaats en waarom? Zo leg je een lijst aan van zaken die echt belangrijk zijn en geef je voor jezelf aan wat je allereerst dient te doen. Ontspannen, beweging was altijd de sluitpost in mijn leven. Ik geniet er nu van om deze activiteiten prioriteit te geven door ze dagelijks in te plannen tussen de bedrijven door. Heerlijk ontspannend.

Tip 11: Vermijd negatieve mensen: zorgt voor leven zonder stress!

Negatieve mensen hebben de eigenschap om energie van jou af te tappen. Voor je het in de gaten hebt, voel jij je leeg en bovendien vermoeid. Vaak weet je niet wat de reden daarvan is. Toch, wanneer je even stil staat, weet je welke mensen je toegelaten hebt. Wat is de reden dat je hen toegelaten hebt: zijn ze belangrijk voor je werk, voor je kennissenkring? Is het nodig om met hen om te gaan? Kun je het contact met hen tot een minimum beperken? Negatieve energie raakt je namelijk meer dan positieve energie. Negativiteit haalt het beste van jezelf weg. Ik voel me soms leeggelepeld door mensen. Tot slot is leven zonder stress een utopie voor me. Toch, wanneer ik de hand in eigen boezem steek, ben ik alleen daarvoor verantwoordelijk.Leven zonder stress, utopie of werkelijkheid?klok

Tip 12: Besteed je tijd zorgvuldig

Tijd kun je maar een keer gebruiken. Misbruik de tijd dan niet. Op die manier is je tijd voorbij en sta je uiteindelijk met lege handen.
Voor mij gelden de volgende regels:

  • MOET ik dit doen? Bij ‘moeten’ voel je de dwang, wil je het echter ook doen klinkt dan meteen veel vriendelijker.

 

  • Moet IK dit doen? Is er soms iemand anders die meer deskundig is dan ik of die nu juist wel de tijd heeft om het te doen. Je haalt hiermee de exclusiviteit bij jezelf weg en je vermindert de eigen stress van IK MOET HET DOEN EN NIEMAND ANDERS!

 

  • Moet ik DIT doen? Hier voel je duidelijk een waardering in doorklinken. Is hetgeen er gedaan moet worden voor jou interessant genoeg of vind je het minder jouw niveau en wil je het daarom afschuiven op de ander?

 

  • Moet ik dit DOEN? Wat denk je? Het wordt niet aan je gevraagd om er niks mee te doen! Er wordt nu van je verwacht dat jij het ook doet! Geen uitstel meer, maar handelen want de ander rekent erop!

Dan wordt het meteen duidelijk of ik gemotiveerd ben en ook de juiste persoon ben om het te doen. Anders besteed ik mijn tijd niet goed en leef ik met stress in plaats van te leven zonder stress.

Tip 13: Maak je maaltijden eenvoudig

Durf te fantaseren! Haal alles uit je maaltijden door te durven combineren. Wie heeft je verteld dat je altijd een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht moet hebben? Dat zorgt voor veel stress en maakt je dik. Kies voor een mooi hoofdgerecht. En maak incidenteel een leuk voorgerecht of nagerecht klaar. Dat zorgt ervoor dat het leven zonder stress werkelijkheid wordt.
Ik heb echter afgeleerd om van maaltijden een grijze brei te maken, wat je heel vaak ziet bij alternatieve maaltijden. Je kunt er altijd kleur in aanbrengen en het versieren van je bord wordt dan een feest.
Onlangs zei een vriend tegen me: “Ik eet bij jou boerenkool op restaurant-niveau!” en dat alleen omdat ik de tafel mooi gedekt had met een bloemetje en kaars op tafel.

Tip 14: Maak altijd een copie van belangrijke papieren

Hier worstel ik nog mee. Ben veel papieren door verhuizingen kwijtgeraakt, bovendien had ik geen reserve-papieren. Dat leverde mij enorme stress op. Ik had het kunnen voorkomen door van alle belangrijke papieren een copie te maken en deze in een archiefdoos te bewaren. Een belangrijke tip die leven zonder stress kan bevorderen.
Ben nu ook begonnen om de verzekeringspapieren goed op te bergen in een map. Daar zit ook mijn beg rafenispolis. Nu wil ik nog een verslag daarbij steken hoe ik ‘afscheid’ wil nemen: geen klassieke begrafenis in de kerk, maar een crematie met mooie muziek en een korte video van mezelf.

Tip 15: Bedenk op voorhand wat je nodig hebt

Herken je dit? Ik ging soms op verkeerde momenten naar de winkel en kwam met veel te veel onnodige boodschappen naar huis. Beter was geweest om na het eten te gaan of nog beter met een boodschappenlijst. Bovendien werkt het natuurlijk bij allerlei andere zaken ook. Mensen komen op bezoek: wat heb ik in huis? Is er een bespreking: heb ik de papieren en pen klaar liggen? Op die manier schep je rust en is leven zonder stress jouw realiteit geworden.

Ik vond op internet een prachtig voorbeeld van een boodschappenlijst. Die gebruik ik standaard waardoor ik nauwelijks mis grijp in de kast, heb dan ook van alles een reservepak, pot staan.

Hoe denk jij jouw stress in het leven te verminderen?
Wil je dat eens delen met mij en mijn lezerspubliek want het werkt inspirerend om aanvullingen van anderen te krijgen.

Algemene tips m.b.t.  je relatie: leven zonder stress

Binnen jouw relatie loop je af en toe ook aan tegen stressfactoren. Herken je de stress momenten in je relatie?
1. Hoe staan jullie op? Is er een ritueel of verwacht de ander dat jij het ontbijt regelt?
2. Zijn er afspraken over het gebruik van de badkamer of wacht je rustig op je beurt terwijl je weet dat je dan te laat komt op je werk?
3. Neem jij een boterham mee naar je werk of eet je in de kantine daar?
4. Is het geregeld wie het avondeten klaar maakt en zijn de spullen daarvoor in huis?
5. Wie regelt wat met de kinderen wanneer ze naar de opvang moeten of wanneer ze na het werk naar hun buitenschoolse activiteiten willen (sport, muziek, dans)?

Leven zonder stress binnen je liefdesrelatie

Veel partners denken dat de eigen partner helderziend is en gaan ervan uit dat die ander wel weet wat jij fijn vindt of hoe je de ander kunt verrassen. Dat is de mythe van de vriendschap die dan in stand wordt gehouden: voor wat, hoort wat!
Kom daarvan los en weet wat je partner waardeert, waar je partner blij van wordt of hoe jij je partner sexueel kunt laten genieten. Dat weet je natuurlijk alleen maar wanneer je daarover gesproken hebt. Niks is hierin vanzlfsprekend.

Maak bespreekbaar wat voor jou belangrijk is en bindt er geen doekjes om!
juist ronom dit thema (relatie) organiseren we geregeld een workshop in Frankrijk!

Leven zonder stress binnen je werk

Wat ben ik vaak gestresst geweest op mijn werk omdat ik op mijn tenen liep:
Ten eerste wilde ik de ander niet teleurstellen en voldoen aan zijn/haar verwachtingen;
Ten tweede dacht ik altijd dat ik als homo meer moest presteren dan mijn hetero-collega’s;
Ten derde heb ik een hoog verwachtingspatroon van mezelf en daardoor van de ander;
Ten vierde tenslotte: de perfectionist is nooit tevreden in mij!

Die laatste rol: de perfectionist heeft me vaak de das omgedaan. Goed is goed, hoort niet tot mijn uitgangspunt. Het kan altijd nog beter! En juist deze houding zorgt voor veel onnodige stress. Wanneer ik het idee had dat de voorbereiding voldoende was, gaf ik mezelf enorm op mijn kop wanneer ik tijdens het college merkte dat ik onvoldoende diep inging op de materie. Gewoon omdat ik teveel stof in een beperkte tijd wilde behandelen. Less is more!! Dat was niet echt aan mij besteed en heb ik veel later me pas eigen weten te maken. En dat gaf een ontspanning!
Wil je nu eens op zoek naar je echte zielenmissie, volg dan een workshop over werk en zingeving!

4 Responses

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *