Mindfulness en stressreductie-loek knippels

Mindfulness en stressreductie (3)

Mindfulness en stressreductie

Iedereen spreekt tegenwoordig over mindfulness.  Weinigen weten dat het al zo oud is als methusalem! Mindfulness is niet meer en niet minder dan gefocust zijn op het hier-en-nu. En je daarmee verbinden. Dit zorgt ervoor dat de stress niet kan toeslaan.mindfulness-stress reductie-loek knippels

Ik geef een simpel voorbeeld: wanneer ik de afwas doe, ben ik me bewust van de verschillende materialen die ik tussen mijn vingers heb. Is het porcelein of aardewerk, gewoon glas of kristal? Ik breek niks!

Nu wil er vaak iemand even meehelpen bij de afwas. Er wordt niet meer afgewassen maar ‘sociale tijd’  met elkaar gedeeld. Met als gevolg dat de concentratie (het focuspunt) niet bij de afwas is, maar bij elkaar. Weg mindfulness waardoor er nu wel iets sneuvelt! Jammer toch?

Opnieuw wil ik stilstaan bij de lijst van dr. Brett Phillips omdat die zo uitvoerig is (101 tips). Ik wil die terug brengen  tot enkele items.

Terug naar het kind in mezelf

Mindfulness en stressreductie-loek knippelsSpelen is leuk, samen spelen maakt het nog leuker. Wanneer heb je voor de laatste keer een vlieger gemaakt? Of zomaar spontaan een dansje uitgevoerd? Hoe lang is het geleden dat je naar de sterren hebt staan kijken?

Of gewoon met iemand of alleen een liedje hebt staan fluiten of een deuntje geneuried?  Is het lang geleden dat je een papieren vliegtuigje hebt gevouwen? En wanneer heb je de tekst van een nieuw liedje van buiten geleerd?

Speel nogeens een klapspelletje met een kleuter en geniet ervan. Dit leidt absoluut tot stressreductie. Of ga de natuur in met vrienden en een picknickmand. Dat is pas mindfulness en dit leidt echt tot stressreductie. Is dit te lang geleden, maak dan nu een planning om het alsnog te gaan doen.

Zoek de natuur op

In de natuur adem je niet alleen frisse lucht, maar kun jij je ook verbazen en verwonderen over kleine dingen. Een vlinder observeren, of een bloem besnuffelen. Verleg je grens een klein beetje door nu eens iets te doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan in de natuur.

Mindfulness en stressreductie-loek knippelsZoals? Heb je weleens in de zomer languit met je lief in een bloemenveld gelegen en elkaar geliefkoosd? Mindfulness aanwezig zijn in de natuur levert je meteen minder stress op, mits je werkelijk observeert en geniet. Vandaar dat een meditatieve grondhouding zo goed werkt bij dit experiment.

Aan de andere kant geeft de natuur ons zoveel energie, zoals verse lucht, nieuwe bomen. Planten elk jaar en een zee aan prachtige insecten en vogels. Anders gezegd: de natuur is je beste vriend. Ofschoon we ook zuinig op de natuur moeten zijn, mogen we er wel volop van genieten door in het hier-en-nu te zijn.

Doe eens iets geks

‘Er bestaan geen gekke dingen, hooguit vreemde!’ leerde ik mijn leerlingen op de basisschool. En waarom? Ik wilde hen deelgenoot maken van grensverleggend leven. Wanneer je iets meteen ‘gek’ vindt, haak je af vooralsnog je een poging gemaakt hebt om zelf het experiment aan te gaan.

Doordat veel mensen snel een oordeel klaar hebben, waardoor ze blijven hangen in hun beperkende overtuigingen. De oorzaak hiervan is dat veel mensen niet echt grenzen durven te verleggen en het liefst in het spoor blijven lopen van hun opvoeders. Hieruit kunnen we afleiden dat echt iets gek doen lang niet voor iedereen is weggelegd.

Maak er een mindfulness ervaring van door bijvoorbeeld je te focussen op een kinderspel zoals vliegeren, spontaan een dansje doen, een liedje fluiten of een deuntje neurien. Kortom ‘doe eens iets gek!’

Daar waar je aandacht aan geeft, dat groeit

Bekend? Natuurlijk!
Iedereen weet dat je aandacht ervoor zorgt dat het onderwerp groter wordt. Onder andere doordat de energie ervoor zorgt dat het thema meer op de voorgrond komt. Met mindfulness kun je juist voorkomen dat een thema met jou aan de haal gaat, doordat jij je focust op een aspect van jouw onderwerp.

Eigen verantwoordelijkheid

Wees daarbij wel verantwoordelijk voor je gevoelens, ken daarbij je eigen grenzen en laat die ook weten aan een ander. Onthoud echter dat stress louter een houding is dientegevolge jij jouw houding ook kunt veranderen. Waardoor de stressreductie onmiddellijk intreedt.

Liefde voor jezelf

Erken de belangrijkheid van onvoorwaardelijke liefde. Hoe kun je die op een mindfulness manier vormgeven?

In de eerste plaats door goed voor jezelf te zorgen bijvoorbeeld door meer lichaamsbeweging in te bouwen, of eens een andere weg naar je werk te kiezen waardoor je meer ontspant.

Door gebruik te maken van biologische producten kun je in de tweede plaats de innerlijke mens gezond voeden, maar ook door een maaltijd voor te bereiden bij kaarslicht.

In de derde plaats door je geestelijk te voeden door minder te praten en meer te luisteren, maar ook leren tegemoet te komen aan je eigen geestelijke noden zoals een goed boek, een cursus volgen, je te laten inspireren door een gemotiveerde en gepassioneerde spreker.

Spiritueel scholen in de vierde plaats is belangrijk aan de ene kant en aan de andere kant door juist heel kritisch te zijn bij hetgeen je wilt volgen. Er is immers zoveel bocht op de markt. Laat je dus goed informeren voordat je de beslissing neemt.

Mindfulness: vanuit volle aandacht leven

mindfulness-stress reductie-loek knippelsResumerend kan ik zeggen dat juist met gerichte aandacht dingen doen, noem het mindfulness, jouw stress gereduceerd wordt tot normale proporties en hoef jij je geen zorgen te maken dat er een burn out of depressie op de loer licht.

Ik wens je veel mooie en ontspannende groeimomenten toe.

 

Dit is deel 3 over stressreductie. Het eerste blog gaat over ‘leven zonder stress’ , het tweede blog gaat over ontspannend leven

verwante artikelen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *