onzekerheid en angst-deelpersonen

Onzekerheid en angst kent vele deelpersonen.

Onzekerheid en angst kent vele deelpersonen.

onzekerheid en angst-deelpersonenIn mijn artikel wil ik stilstaan bij de onzekerheid bij mensen, terug te vinden in angst en verlegenheid. Maar ook in schroom en woede en haat, om nog niet te spreken over roddelen en mensen willen kleineren. Claimgedrag is een mooi voorbeeld vanuit onzekerheid. Naast deze onzekerheid zie je arrogantie als fake-gedrag. Niemand mag weten dat jij je onzeker voelt. Onze maatschappij vraagt om zelfvertrouwen. Je doet er dus alles aan om je onzekerheid te maskeren.
Besef echter dat de deelpersonen in jou vechten om hun plekje. Jij blijft echter de dirigent en bepaalt welke deelpersonen centraal mogen staan.

Iedereen kent facetten van onzekerheid en angst

Ben niet langer onzeker, want iedereen is het op zijn tijd. “Ja, dat zeg jij die uitblinkt in zelfvertrouwen?” hoorde ik mezelf zeggen tegen mijn coach.
De tegenpool van onzekerheid ken ik maar al te goed: arrogantie. Je probeert dan iets te omzeilen, te verstoppen. Je gedrag laat echter heel iets anders zien. Mensen kijken op naar jouw houding die getuigt van moed en zelfvertrouwen. Het is echter vaak fake-gedrag om je gezicht te redden. Je herkent deze mensen onmiddellijk door hun toon van spreken. Te overtuigend, duidelijk de ander willen intimideren door hun houding.

onzekerheid en angst-deelpersonenHet is dan ook belangrijk dat jij je onzekerheid leert omarmen. Je leert met je onzekerheid om te gaan als een goede vriend die niet altijd op het juiste moment de goede toon aanslaat. Heb compassie met jezelf.

4 tips om vriend te worden met je onzekerheid en angst

Een goede vriend krijgt krediet van je. Die zit je niet op de huid. Doe dat ook met je onzekerheid. Dat kun je bereiken door stil te staan bij de volgende vier tips:
Ten eerste: zet jezelf op de eerste plek. Doe niet bescheiden maar durf vooraan te gaan staan zonder arrogant te worden.
Ten tweede: zorg goed voor jezelf. Jij bent het belangrijkste medium en daar zul je het je hele leven mee moeten doen. Ben eens een keer aardig tegen jezelf!

Ten derde: geef duidelijk je grenzen aan. Laat anderen niet over jouw grens gaan. Wanneer mensen je willen kleineren, stop hen. Mensen die je belachelijk willen maken, zijn mensen met meer onzekerheid dan jij. Steek daar dus geen energie in.
Ten vierde: laat los wat je niet kunt veranderen. Ik kan daar een boek over schrijven. Zo vaak heb ik geprobeerd om de ander te overtuigen. Laat het los. Die ander kun je niet overtuigen wanneer die niet open staat voor jou.
Onzekere mensen kunnen heel kwetsbaar zijn. Veel mensen echter die worstelen met hun onzekerheid zoeken naar afleidmechanismen om vooral niet ontmaskerd te worden.

3 manieren/signalen om met je onzekerheid en angst om te gaan

onzekerheid en angst-deelpersonenNu je weet dat iedereen onzekerheid in zich heeft, kun je met jezelf aan de slag.
Hoe kun jij je minder onzeker voelen?
1. Laat jouw innerlijke belletje rinkelen op het moment dat je inzakt, je ongemakkelijk voelt in een gezelschap. Wees op je hoede. Nu kunnen anderen snel over je grens gaan. Het is aan jou om jouw belletje te horen en er naar te handelen.

2. Je kent ongetwijfeld zelfverzekerde personen. Visualiseer zo iemand en doe alsof er een touwtje aan je kruin zit waarmee jij jezelf kunt optrekken. Dan sta je weer rechtop. Dan kun je de wereld weer aan.

3. Een nieuwe houding aannemen maakt je ook groter, sterker en zekerder. Stel je maar eens voor dat je in een gezelschap verandert van houding. Je wisselt af. Je stapt als het ware in een andere deelpersoon van jou. De deelpersoon die ook iets te vertellen heeft. Die deelpersoon waar anderen graag naar luisteren. Stel je niet meer te bescheiden op, maar wees je bewust van jouw talenten. Misschien ben je wel een geboren verteller! Laat het horen. Laat anderen mee genieten van jouw talent.

Koppeling van onzekerheid en angst aan houding

onzekerheid en angst-deelpersonenOnzekerheid komt nooit alleen. Die heeft vele broertjes en zusjes die maar al te graag ook op de voorgrond staan. Laat ik er een aantal noemen en onderzoek bij jezelf wie je hiervan herkent.
Degene die graag met gevoelens van superioriteit optreedt. De ‘natnek’ noem ik hem gemakshalve. Iemand die jou meteen klein laat voelen. Maar daarnaast is die ook weer bevriend met de arrogante deelpersoon in jou. De zekerheid wordt weggedrukt door een houding aan te nemen waar je heel onzeker over jezelf wordt.
Ik ken enkele mensen die het vooral leuk vinden om je belachelijk te maken. Het liefst in een groot gezelschap waardoor wegvluchten voor jou moeilijk is. Besef wel dat deze deelpersoon zelf uiterst onzeker is en zijn onzekerheid op deze manier verstopt!

Roddelaars

Ken je ook mensen die vooral in gezelschap genieten van roddelen over anderen. Natuurlijk willen ze niet over zichzelf praten omdat ze niks te vertellen hebben. Het thema ‘de ander’  is dan een dankbaar onderwerp. Let er eens op hoe ze dat doen. Maken ze de ander belachelijk, prijzen ze hem of haar de hemel in? Op welke manier spelen ze met de eigen onzekerheid?

Claimgedrag

onzekerheid en angst-deelpersonenEen moeilijke categorie vind ik de mensen met claimgedrag. Ze hangen als het ware vastgeplakt aan jou. Waar jij staat, staan zij. Je kunt je moeilijk van hen losmaken. Besef dan dat deze medemens erg onzeker is en houvast zoekt bij jou. Een liefdevolle opmerking kan helpen om het claimgedrag bespreekbaar te maken. “Vanavond wil ik ook nog andere mensen ontmoeten en ik hoop dat jij dat ook gaat doen…” kan een zin zijn om de ander los te weken van jou.

Afgunstige deelpersoon

De afgunstige deelpersoon verstopt zijn onzekerheid op een geraffineerde manier. Hij wil eigenlijk graag die ander zijn. Die mens die zoveel succes heeft. Hij kan er echter niet aan tippen en besluit dan maar om zijn afgunst te voeden. Besef wel dat ook deze mens erg onzeker is en worstelt met zijn onzekerheid.

Begrip en compassie

Nogal wat deelpersonen heb ik de revue laten passeren. Allemaal aspecten van onszelf. Wellicht herken jij je in meerdere deelpersonen die allemaal als hoofdthema hebben: onzekerheid.
Het is nu belangrijk om liefdevol deze deelpersonen tegemoet te treden. Soms is het al voldoende om gewoon te vragen waar ze behoefte aan hebben. De onzekere persoon wil allereerst gezien en geaccepteerd worden. Geef hem ook die erkenning. Het H.E.E.L. principe is hierbij een goed hulpmiddel.

H.E.E.L. principe

Alle deelpersonen die gerelateerd zijn aan jouw onzekerheid willen slechts een ding: liefde!
Vandaar dat je bij elke deelpersoon stil kunt staan vanuit dit H.E.E.L. principe:
Ten eerste: HERKEN ik deze deelpersoon?
Ten tweede: ERKEN ik deze deelpersoon ook, m.a.w. accepteer ik deze deelpersoon?
Ten derde: Durf ik EXPRESSIE te geven aan deze deelpersoon?
Ten vierde: Ben ik bereid om daarna deze deelpersoon LOS te laten?

Onzekerheid  en angst gekoppeld aan jouw overtuigingen

onzekerheid en angst-deelpersonenWie je bent en hoe jij eruit ziet bepaalt voor een groot deel jouw gedrag. Je kunt onzeker zijn over je figuur. Onzeker over bepaalde aspecten van je persoonlijkheid. Toch is al die onzekerheid ingefluisterd door de overtuiging die jij erop na bent gaan houden. De overtuiging waarin jij bent gaan geloven.
Ik onderken dan ook vier soorten onzekerheden:
Ten eerste: onzekerheid op sociaal vlak.
Ten tweede: lichamelijke onzekerheid.
Ten derde: Financiele onzekerheid.
Ten vierde: Emotionele onzekerheid.
Laat ik tenslotte bij deze vier fenomenen even stil staan.

 

Onzekerheid en angst op sociaal vlak

Je leven kan niet zonder andere mensen. Je hebt mensen nodig. Maak er dan ook het beste van. Stel bij ontmoetingen interessante vragen. Of wanneer je daarin al wat geschoold bent: durf verderreikende vragen te stellen. Vragen die dieper gaan dan alleen ‘hoe gaat het met je?’
Sociale contacten zijn belangrijk. Wanneer je echter getergd wordt door onzekerheid en faalangst is het moeilijker om contact te maken. Onzekerheid over jezelf helpt je dan niet verder. Stel een deelpersoon aan die je hierbij kan helpen. Wie zou dat in jouw geval zijn?

Lichamelijke onzekerheid en angst

Wie heeft dat niet? De een vindt zichzelf te dik, de ander te mager. De een heeft moeite met de rimpels in het gezicht, de ander daarentegen vindt dit getuige van een doorleefd leven.
Kijk af en toe eens in de spiegel en wie ze je dan staan? Welke deelpersoon zie je het liefst: de zelfverzekerde of de onzekere deelpersoon? Jij hebt de keuze wie je op de voorgrond laat komen. Jij bent immers de regisseur van je eigen leven.

Financiele onzekerheid en angst

Niets is zo vervelend dan de grote onzekerheid over je financiele balans. “Kan ik de huur nog wel betalen?” “Kan ik voor mijn kind het abonnement op de sportclub nog op tijd betalen of moet ik hem van de club halen?”
Geld speelt een belangrijke rol in ons leven. Het wordt echter boeiend wanneer je geld, kracht en liefde op een lijn gaat zetten.

Mijn grootste probleem met geld is…

onzekerheid en angst-deelpersonenZullen we het eens proberen? Maak dan de volgende zin af: “Mijn grootste probleem met geld is…….”
ok. Nu neem je het ingevulde woord mee naar de volgende begrippen: kracht en liefde. Je verandert het woord niet meer, maar je vult hetzelfde woord in wat je bij ‘geld’ hebt ingevuld.
Wat zie je dan tot je verbazing? Deze drie begrippen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wanneer je energie geeft aan een van de drie begrippen, gaan de andere begrippen meegroeien. “Daar waar je energie aan geeft, gaat groeien…” Probeer het maar eens.

Emotionele onzekerheid en angst

onzekerheid en angst-deelpersonenEmotionele onzekerheid is een constante twijfel over vermogens, gevoelens en gedrag van jezelf. Dit tekort aan vertrouwen en het twijfelen aan alles maakt je meer en meer onzeker!
Het onvermogen om bewust keuzes te maken doet er nog een schepje bovenop.
En laten we niet vergeten dat een ongelukkige jeugd resulteert in emotionele onzekerheid. Wanneer je als kind niet beschermd werd door je ouders en de situatie thuis voor jou onvelig was, heb je geen basis van vertrouwen leren opbouwen.
Emotionele onzekerheid is de grootste vijand van onze ontwikkeling, de grootste belemmering in de zoektocht naar zelfvertrouwen en het meest immense obstakel bij het bouwen van sterke relaties.

 

Konkluderend

onzekerheid en angst-deelpersonenOvertuigingen die we los mogen laten waardoor je minder onzekerheid ervaart:
1. Maak geen vergelijking tussen jezelf en anderen;
2. Accepteer zowel je sterke punten als je zwakke punten;
3. Vat kritiek niet op als iets persoonlijks;
4. Heel de wonden uit je verleden. Deze leggen de basis voor zorgen en constante twijfel;
5. Ontwikkel een gevoel voor humor;
6. Zoek niet naar goedkeuring van anderen;
7. Waardeer elke stap in de goede richting;
8. Laat je perfectionisme los;
9. Let goed op je interne dialoog.

 

Doe-vakantie in de Dordogne

En mocht je nu na het lezen van dit artikel verder willen werken aan jezelf. De pijn uit je verleden willen helen. Dan is een week-workshop bij ons in de Dordogne een mooi alternatief voor een ‘doe-vakantie’ waarbij jij centraal staat. En waarbij dagelijks een laagje van je onzekerheid afgepeld wordt. Onder die laag zitten zoveel verschillende deelpersonen die jouw onzekerheid in stand willen houden. En wij gaan dan met elkaar de dialoog aan om te groeien van onzekerheid naar zelfvertrouwen.

 

verwante artikelen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *