stress verminderen 5

Symptomen van stress – stress verminderen. Corona-virus houdt ons in de greep!

Symptomen van stress – stress verminderen
Corona-virus houdt ons in de greep!

We weten inmiddels allemaal dat langdurige stress ons immuunsysteem aantast. Daardoor worden we kwetsbaarder voor ziekte. Stress verminderen beinvloedt echter ook je gedachten. Je lichaam en je geest slaan als het ware op hol wanneer ‘stress verminderen’ niet plaats vindt. Juist in deze tijd van het Corona-virus slaat iedereen op tilt. De stress is gigantisch hoog. Angst heeft de plaats ingenomen van het verstand waardoor velen niet eens meer durven te luisteren naar het gevoel.

Opvallend dat je maag tijdens de stressperiode vaak in de knoop zit. Je blijft malen en kan zaken niet verteren wat je is overkomen. Ik denk dat iedereen dit wel herkent? Het Corona-virus zorgt voor stress op het  werk, binnen de relatie maar vooral binnen je gezondheid.

 

Symptomen van stress en stress verminderen

De chemische reactie van stress zorgt echter ook voor hartkloppingen omdat je lichaam steeds paraat moet zijn. Het lichaam is in constante staat van paraatheid en dat zorgt weer voor gespannen spieren.

Verkrampingen, spierpijn, maagpijn, het zijn allemaal signalen om je te waarschuwen.
Wanneer ga je echt luisteren naar je lichaam?

Verslaving om stress te bestrijden

‘Och, steek eens een sigaretje op!’
‘Neem nog een glaasje, dan ben je minder gespannen!’
Goed bedoelde opmerkingen die juist het tegenovergestelde veroorzaken: zorgen juist voor meer stress i.p.v. stress verminderen.

Stress-test

Ga voor jezelf eens na wat je herkent van de onderstaande thema’s:
1. lager zelfvertrouwen
2. sociale isolatie
3. verlaagd prestatieniveau
4. concentratieproblemen
5. geheugenproblemen
6. piekergedrag
7. besluiteloosheid.
8. droge hoest en verhoging.

Wanneer je nu JA kunt zeggen vanuit herkenning op minimaal 5 items kun je spreken over STRESS.
Dan wordt het tijd om te gaan werken aan  stress verminderen door in actie te komen. Daarnaast is het nu logisch rondom alle zorgen m.b.t. de bestrijding van het virus dat je stress ervaart. De Franse president Macron verklaart zelfs de oorlog aan het virus.

Echter ontstaan juist nu ook prachtige initiatieven zoals dat van Piet van der Pluijm: hij  verzorgt dagelijks online yoga. https://www.werkenaaninnerlijkevrede.nl/ En Sander Metz met huiskamerconcerten (meezingen met Sander).

Daarom wil dr. Roy Martina het wereldwijde probleem bespreken en tips aanreiken. Het is serieus tijd om jezelf aan alle kanten te gaan beschermen tegen het Corona-virus om daarna met vernieuwde energie te gaan werken aan een ‘andere wereld’. Donderdag 19 maart verzorgt dr. Roy Martina een gratis webinar.

Dit is wat je kan doen volgens Dr. Roy Martina:
stress verminderen n.a.v. het Corona-virus

Ten eerste: Neem deel aan het webinar; deel dit bericht (donderdag 19 maart om 20.00 uur) https://roymartina.tv/coronaviruswebinar?utm_source=Newsletter&utm_medium=email&utm_content=Update+Coronavirus&utm_campaign=%5BQV-Covid%5D+Newsletter+0%23+%2817-03-2020%29

Ten tweede: Voel jij je niet goed, blijf thuis.

Ten derde: Haal deze 3 essentiële oliën* in huis:
Tea-tree oil (Melaleuca): het doodt virussen. Doe één druppel water in een liter water (liefst niet in een plastiek fles), en drink er om het kwartier een beetje van. De tea-tree zal in je maag terechtkomen en het virus doden, waardoor het niet in je longen terechtkomt. Dit is erg belangrijk: houd je longen vrij van virussen!!!
Pepermunt olie
Eucalyptus olie

Meer tips om te komen tot stress verminderen

Ten vierde: Drink voldoende, houd je keel vochtig!
Gebruik Tea-tree ook om je spullen en huis proper te maken.
(Opgelet! Indien je buikloop krijgt, verminder de dosis dan)
Doe een paar druppels tea-tree, pepermunt en eucalyptus in warm water of een diffuser, en adem dit elke 15 minuten diep in. Doe dit thuis en op je werk.

Betrek ook je gezin bij stress verminderen rondom Corona-virus

Ten vijfde: Stel een protocol op waar het gezin mee uit de voeten kan.
Angst: hoe gaan we ermee om?
Doe meditaties, luister er samen naar, luister ernaar wanneer je gaat slapen, het zal je immuunsysteem boosten.
Doe aan diepe ademhaling. Oxygeneer je longen om het kwartier. Zorg dat de zuurstof in je systeem blijft stromen. (In het webinar krijg je nog een aantal ademtechnieken aangeleerd.)

Eetgedrag aanpassen om stress verminderen te bewerkstelligen

Ten zesde: Drink geen melk en gebruik geen melkproducten. Deze zorgen voor de aanmaak van slijmen in de longen. Probiotica zijn goed. Yoghurt eten mag wel, maar geen andere melkproducten. Gezonde alternatieven zijn: rijstmelk, amandelmelk, havermelk, …

Concluderend:  meer groenten, meer slaatjes, meer fruit, vermijd zware voeding, eet licht, vast.
Reinig je systeem, drink thee die de lever en de nieren reinigt.
Neem vitamine D3 in. Het is goed voor de longen en zal je immuniteit verbeteren.

Yoga en stress verminderen

Echter yoga van mijn oud-collega Piet van der Pluijm is meer dan alleen yoga: hij geeft tips, een positieve gedachte en zelfs een muziekje om je stress te verminderen.
Op zijn website kun je zijn Nieuwsbrief gratis aanvragen, vol met tips en verwijzing naar zijn workshops.

Hoe kun je stress verminderen?

Er zijn veel manieren om je stress te verminderen. Ik vertrek binnen de praktijk altijd vanuit het H.E.E.L.-principe. Dit houdt het volgende in:
Ten eerste: Herken ik minimaal 5 van de 8 symptomen?
Ten tweede: Erken ik mijn stress ook? (m.a.w. accepteer ik dat ik stress heb?)
Ten derde: Expressie is de stap om vorm te geven aan  stress verminderen.
Ten vierde: Loslaten van de stress-symptomenstress ondermijnt je gezondheid

Aan de slag!
Wat kan ik doen om mijn stress  te verminderen?
1. Zoek een activiteit om te bewegen: wandelen, sporten (wanneer je daar van houdt) maar denk daarbij ook aan yoga;
2. Verwen je spieren door massages te ontvangen: voor sommigen is dit een grote stap omdat je nu je lijf toevertrouwt aan een ander;

3. Neem meer rust en wanneer het piekeren toeslaat, neem dan de tijd om eens op te schrijven waarover je piekert en wat je NU kunt oplossen;
4. Spreek met je partner af dat hij/zij reageert wanneer je prikkelbaar doet en bouw een moment in om echt te spreken over hetgeen zwaar op de maag ligt: is daar NU wat aan te doen, is er een PLAN te maken zodat zaken geleidelijkaan opgelost worden;

5. Registreer wanneer je spontaan naar een sigaret of een glaasje reikt: vind ik het nu lekker of probeer ik mijn spanning op dit moment te reduceren? Zorg dat NOOIT de verslaving meester wordt over jouw gedrag;
6. Eet gezond en wanneer je na de maaltijd spanning voelt – opgeblazen gevoel, stel jezelf dan opnieuw de vraag: ‘wat ligt er op dit moment zwaar op mijn maag, wat kan ik niet verteren?’
7. Kijk eens naar het lijstje wat dr. Roy Martina aanreikt. (zie hierboven in het artikel)

Op je werk stress ervaren i.p.v. je stress verminderen

Je merkt dat het aantal fouten op je werk toeneemt. De prestaties zijn lager dan voorheen. Twijfel aan jezelf slaat toe, met als gevolg dat je een lager zelfvertrouwen creeert. Je begint je af te sluiten voor je collega’s en je directe omgeving. Thuisgekomen ben je prikkelbaar en zelfs de vraag van je partner:’Hoe was het vandaag op je werk?’ roept veel emoties op.stress op je werk

Stress in je relatie – of kies je voor stress verminderen?

Je bent minder gelukkig met je partner. Fit op alles en iedereen. Slecht slapen en piekeren over je relatie.
‘Ben ik nog wel gelukkig?’
‘Wil ik zo oud worden met mijn partner?’
‘We doen geen leuke dingen meer samen!’
Besluiteloosheid en je piekergedrag ondermijnen alle levensvreugde binnen je relatie.
Diep van binnen weet je dat het ‘anders’ moet. Maar je weet niet hoe. De seks is in een impasse gekomen. Je hebt niet echt meer zin en je kunt moeilijk zin maken. ‘Is dit nou waar ik zo van gedroomd heb?’
De relatie had je anders voorgesteld. Zo kan het niet langer. Beiden lijden jullie eronder.

Een leven vol stress of kiezen voor stress verminderen?

‘Wat is toch het doel van mijn leven?’
‘Waarom ondervind ik zo weinig levensvreugde?’
‘Niks kan ik doen zonder stress, ik vind het leven niet leuk meer!’

Grote levensvragen gaan aan je voorbij omdat je opgesloten zit in jezelf:  piekeren, afsluiten voor je omgeving. Je vindt jezelf niet meer de moeite waard!  Moeilijk concentreren wanneer je in gesprek bent en je haakt vaak af doordat je zaken niet meer kunt herinneren. Afzakkend in een sociale isolement. Alleen-zijn doe je liever, terwijl je hart schreeuwt om ‘gezien en gehoord te worden’. Het lukt je steeds moeilijker om echt blij te zijn.stress verminderen, hoe dan?

Workshop stress verminderen

Lukt het niet op eigen houtje aan de slag te gaan, dan kan een workshop de eerste stap zijn.
Wij organiseren elke maand een week-workshop in de Dordogne in Frankrijk waarbij je ‘met jezelf aan de slag gaat’ om zelfinzicht te krijgen.

Tijdens de week-workshop sta jij centraal: jouw thema vormt het uitgangspunt. In de groep kom je mensen tegen die met hetzelfde ‘worstelen’  en die ook een oplossing zoeken voor het ongemak, de lichamelijke en psychische pijn die stress uiteindelijk veroorzaakt.

Samen met elkaar vormen jullie een energie die helend werkt vanuit Herkenning – Erkenning – Expressie en Loslaten. Met nieuwe energie en inzichten ga je weer naar huis. Voldaan en met ontspanning treed je nu jouw werkelijkheid tegemoet. Het leven lacht je weer toe!

Daarom worden alle workshops met ons in Frankrijk geannuleerd? Corona-virus is de oorzaak!

In onze 30 jarige ervaring in het werken met groepen, is ons een aspect heel duidelijk geworden: mensen genezen sneller wanneer ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald. Ze worden dan niet elk moment herinnerd aan de beperkingen, verdriet van alledag.

loesje

Ze nemen letterlijk afstand van de thuissituatie voor een week en dompelen zichzelf onder in een helende omgeving waar alle aandacht er is voor jou.

Jij staat centraal.
Vanuit een holistische mensvisie werken we aan de TOTALE MENS.
Je bent van harte welkom.

Rondom het Corona-virus organiseren we nu niets. dr. Roy Martina zal binnenkort een workshop verzorgen, kijk op zijn site. Wij zullen weer actief worden nadat alle angsten en onzekerheden rondom het virus achter de rug zijn. Tot die tijd zijn alle workshops en bijscholingen geannuleerd.

Mocht je in een van de workshops of bijscholing interesse hebben, dan kun je wel een mail sturen en zul je uitgenodigd worden voor de eerstvolgende workshop die waarschijnlijk pas in september 2020 zal plaatsvinden.

 

Related Post
Gesloten mensen zijn ergens bang voor! Hoe kun jij ze openen?

sloten mensen zijn ergens bang voor. Onlangs zag ik een verslag van mijn student die gewerkt had met een cliente Read more

Vol zelfvertrouwen werken via persoonlijke ontwikkeling aan gelukkig zijn – jouw happy life

Vol zelfvertrouwen via persoonlijke ontwikkeling werken aan  gelukkig zijn: jouw happy life! Is het gewoon om via persoonlijke ontwikkeling met Read more

Kun je leven zonder aanraking?

Kun je leven zonder aanraking? Gebrek aan aanraking-verbinding noemen we ‘huidhonger’. Je zult er maar alleen voor staan door het Read more

Identiteitsproblemen: Wie ben ik? /  8 voordelen om met jezelf aan de slag te gaan aldus Loek Knippels

Identiteitsproblemen: Wie ben ik? /  8 voordelen om met jezelf aan de slag te gaan aldus Loek Knippels (lezen kost Read more

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *