stress verminderen, hoe dan?

Symptomen van stress

Symptomen van stress

We weten inmiddels allemaal dat langdurige stress ons immuunsysteem aantast. Daardoor worden we kwetsbaarder voor ziekte. Stress beinvloedt echter ook je gedachten. Je lichaam en je geest slaan als het ware op hol.

Opvallend dat je maag tijdens de stressperiode vaak in de knoop zit. Je blijft malen en kan zaken niet verteren wat je is overkomen. Ik denk dat iedereen dit wel herkent?

Symptomen van stress

De chemische reactie van stress zorgt echter ook voor hartkloppingen omdat je lichaam steeds paraat moet zijn. Het lichaam is in constante staat van paraatheid en dat zorgt weer voor gespannen spieren.

Verkrampingen, spierpijn, maagpijn, het zijn allemaal signalen om je te waarschuwen.
Wanneer ga je echt luisteren naar je lichaam?

Verslaving om stress te bestrijden

‘Och, steek eens een sigaretje op!’
‘Neem nog een glaasje, dan ben je minder gespannen!’
Goed bedoelde opmerkingen die juist het tegenovergestelde veroorzaken: zorgen juist voor meer stress!

Stress-test

Ga voor jezelf eens na wat je herkent van de onderstaande thema’s:
1. lager zelfvertrouwen
2. sociale isolatie
3. verlaagd prestatieniveau
4. concentratieproblemen
5. geheugenproblemen
6. piekergedrag
7. besluiteloosheid.

Wanneer je nu JA kunt zeggen vanuit herkenning op minimaal 5 items kun je spreken over STRESS.
Dan wordt het tijd om je stress te gaan verminderen door in actie te komen.

Hoe kun je stress verminderen?

Er zijn veel manieren om je stress te verminderen. Ik vertrek binnen de praktijk altijd vanuit het H.E.E.L.-principe. Dit houdt het volgende in:
1. Herken ik minimaal 5 van de 7 symptomen?
2. Erken ik mijn stress ook? (m.a.w. accepteer ik dat ik stress heb?)
3. Expressie is de stap om vorm te geven aan de vermindering van stress
4. Loslaten van de stress-symptomenstress ondermijnt je gezondheid

Aan de slag!
Wat kan ik doen om mijn stress symptomen te verminderen?
1. Zoek een activiteit om te bewegen: wandelen, sporten (wanneer je daar van houdt);
2. Verwen je spieren door massages te ontvangen: voor sommigen is dit een grote stap omdat je nu je lijf toevertrouwt aan een ander;

3. Neem meer rust en wanneer het piekeren toeslaat, neem dan de tijd om eens op te schrijven waarover je piekert en wat je NU kunt oplossen;
4. Spreek met je partner af dat hij/zij reageert wanneer je prikkelbaar doet en bouw een moment in om echt te spreken over hetgeen zwaar op de maag ligt: is daar NU wat aan te doen, is er een PLAN te maken zodat zaken geleidelijkaan opgelost worden;

5. Registreer wanneer je spontaan naar een sigaret of een glaasje reikt: vind ik het nu lekker of probeer ik mijn spanning op dit moment te reduceren? Zorg dat NOOIT de verslaving meester wordt over jouw gedrag;
6. Eet gezond en wanneer je na de maaltijd spanning voelt – opgeblazen gevoel, stel jezelf dan opnieuw de vraag: ‘wat ligt er op dit moment zwaar op mijn maag, wat kan ik niet verteren?’

Op je werk stress ervaren

Je merkt dat het aantal fouten op je werk toeneemt. De prestaties zijn lager dan voorheen. Twijfel aan jezelf slaat toe, met als gevolg dat je een lager zelfvertrouwen creeert. Je begint je af te sluiten voor je collega’s en je directe omgeving. Thuisgekomen ben je prikkelbaar en zelfs de vraag van je partner:’Hoe was het vandaag op je werk?’ roept veel emoties op.stress op je werk

Stress in je relatie

Je bent minder gelukkig met je partner. Fit op alles en iedereen. Slecht slapen en piekeren over je relatie.
‘Ben ik nog wel gelukkig?’
‘Wil ik zo oud worden met mijn partner?’
‘We doen geen leuke dingen meer samen!’
Besluiteloosheid en je piekergedrag ondermijnen alle levensvreugde binnen je relatie.
Diep van binnen weet je dat het ‘anders’ moet. Maar je weet niet hoe. De seks is in een impasse gekomen. Je hebt niet echt meer zin en je kunt moeilijk zin maken. ‘Is dit nou waar ik zo van gedroomd heb?’
De relatie had je anders voorgesteld. Zo kan het niet langer. Beiden lijden jullie eronder.

Een leven vol stress

‘Wat is toch het doel van mijn leven?’
‘Waarom ondervind ik zo weinig levensvreugde?’
‘Niks kan ik doen zonder stress, ik vind het leven niet leuk meer!’

Grote levensvragen gaan aan je voorbij omdat je opgesloten zit in jezelf:  piekeren, afsluiten voor je omgeving. Je vindt jezelf niet meer de moeite waard!  Moeilijk concentreren wanneer je in gesprek bent en je haakt vaak af doordat je zaken niet meer kunt herinneren. Afzakkend in een sociale isolatie. Alleen-zijn doe je liever, terwijl je hart schreeuwt om ‘gezien en gehoord te worden’. Het lukt je steeds moeilijker om echt blij te zijn.stress verminderen, hoe dan?

Workshop stress-reductie

Lukt het niet op eigen houtje aan de slag te gaan, dan kan een workshop de eerste stap zijn.
Wij organiseren elke maand een week-workshop in de Dordogne in Frankrijk waarbij je ‘met jezelf aan de slag gaat’ om zelfinzicht te krijgen.

Tijdens de week-workshop sta jij centraal: jouw thema vormt het uitgangspunt. In de groep kom je mensen tegen die met hetzelfde ‘worstelen’  en die ook een oplossing zoeken voor het ongemak, de lichamelijke en psychische pijn die stress uiteindelijk veroorzaakt.

Samen met elkaar vormen jullie een energie die helend werkt vanuit Herkenning – Erkenning – Expressie en Loslaten. Met nieuwe energie en inzichten ga je weer naar huis. Voldaan en met ontspanning treed je nu jouw werkelijkheid tegemoet. Het leven lacht je weer toe!

Waarom workshop in Frankrijk?

In onze 30 jarige ervaring in het werken met groepen, is ons een aspect heel duidelijk geworden: mensen genezen sneller wanneer ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald. Ze worden dan niet elk moment herinnerd aan de beperkingen, verdriet van alledag.loesje

Ze nemen letterlijk afstand van de thuissituatie voor een week en dompelen zichzelf onder in een helende omgeving waar alle aandacht er is voor jou.

Jij staat centraal.
Vanuit een holistische mensvisie werken we aan de TOTALE MENS.
Je bent van harte welkom.

 

verwante artikelen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *