wanneer in therapie 8

Wanneer in therapie? Taboes doorbreken en luisteren naar je innerlijke drang.

Wanneer in therapie?

Waarom ga je in therapie? De vraag dient eigenlijk te zijn: wanneer in therapie? En wanneer ga je niet in therapie? Binnen 10 minuten is het jou duidelijk, mits je luistert naar je innerlijke drang. Onvrede, depressie, spanning en onrust kunnen soms wel het signaal zijn om in therapie te gaan. Maar er is meer…

In mijn artikel wil ik enkele misverstanden aan de kaak stellen. Daarnaast wil ik vooral me richten op de heilzame werking van therapie, mits jij jezelf daarvoor inzet. Zonder persoonlijke inzet gaat therapie niet lukken!

 

Waarom ga je naar een therapeut(e)?

Wanneer in therapieJouw innerlijke drang om te veranderen is de beste motivatie om in therapie te gaan. Maar hoe merk je dat je zo’n innerlijke drang hebt? Is die innerlijke drang voor iedereen hetzelfde? Moet je dan allemaal hetzelfde traject afleggen? Dat zeer zeker niet, ieder mens is namelijk anders en ieder mens kijkt anders naar de eigen draaglast.
Sommige mensen krijgen zoveel in hun leven te dragen dat ze bijna bezwijken onder die last. Terwijl andere mensen over meer draagkracht beschikken en soms ook veel meer op hun bordje krijgen.

Voorbeeld: wanneer in therapie?

In mijn praktijk kreeg ik jaren gelden een vrouw die bij een ernstig ongeluk tijdens de vakantie haar partner en haar twee kinderen verloren had.
Er komt een aangeslagen vrouw binnen. Haar eerste opmerking zal ik nooit meer vergeten: “Troost duurt slechts zes weken, het ongeval is ruim een jaar geleden gebeurd en nu pas ben ik eraan toe om er naar te kijken…vind U dat niet merkwaardig?”

Troost van korte duur…

Haar omgeving was afgehaakt na een aantal weken. Ze konden haar verdriet niet langer aanzien en ontweken haar. Dat was voor hen de beste oplossing. Voor haar was het echter een dubbele klap: eerst je gezin verliezen en nu je buren verliezen. Ze stond er alleen voor en zag geen uitweg meer.

Haar innerlijke drang om te veranderen stond nu op de voorgrond. Wanneer in therapie: nu!

Wanneer in therapie – eerst loskomen  van het taboe

Er heerst nog steeds een enorm taboe rondom in therapie gaan. Je bent immers niet gestoord! Je mankeert niks in je bovenkamer! “Ik ben niet gek hoor!”

Wanneer je dit taboe doorbroken hebt, ben je klaar om aan jezelf te gaan werken. Zolang er schaamte is, zul je jouw directe omgeving niks vertellen. En opnieuw geldt hierbij weer: wanneer je niks durft te delen wat je bezighoudt, waar je bang voor bent, zul je alleen blijven staan. Dan kan niemand een hand uitreiken naar jou. Men weet namelijk niet wat er aan de hand is met jou.

 

 

Leefstijl serieus nemen

Wanneer in therapieGa echter pas in therapie wanneer jij jouw leefstijl serieus neemt. Laat ik een voorbeeld geven. In onze samenleving is dik-zijn een taboe. Mensen met overgewicht worden vaak met de nek aangekeken. Zeker wanneer men op een zomerse dag een ijsje eet. Je ziet de veroordelende blik in de ogen van de omstanders. “Geen wonder dat ze zo dik is, elk pondje gaat door het mondje!”

Er zijn echter weinig mensen die je aan durven spreken op je gedrag. Het kan evenzo mogelijk zijn dat die persoon een schildklieraandoening heeft waardoor de persoon zo corpulent is.

Wanneer in therapie – ik ben te dik en word uitgelachen?

Je bent te dik. Dat is een feit. Je eet elke avond op de bank een zak chips en drinkt een fles cola. Daarnaast beweeg je nauwelijks, Ja van de bank naar de ijskast en terug!

Nu heb je gehoord dat een therapeut rondom gewichtsverlies grote successen boekt. Je besluit om daarheen te gaan en je wordt geconfronteerd met je gedrag. Thuisgekomen zeg je tegen je partner: “Ik laat mijn leven niet bepalen door die therapeut. Ik wil genieten!” En je stopt met je therapie.

Jammer?

Jammer? Neen, niet jammer. Je bent immers niet bereid om in jezelf te investeren. Zelfs wil je niet naar je eigen leefstijl kijken en anderen hebben daar al helemaal niks mee te maken. Dit zijn de mensen die ik vele jaren later tegenkom nadat ze tientallen jojo-dieten gevolgd hebben zonder ooit de eigen leefstijl aan te pakken. Zij horen dan ook niet thuis in de therapiekamer. Zonde van de tijd, zonde van alle aandacht die je als therapeut beter kunt besteden aan mensen met een ‘groei-potentieel’.

Groei-potentieel – wanneer in therapie?

Wanneer in therapieIn het verleden overlegde ik vaak met mijn vriend en huisarts Herman Bouwkamp over het proces van mijn clienten.Op een dag zei Herman mij heel nadrukkelijk niet langer aan een dood paard te trekken.

“In je intake moet duidelijk zijn dat de mens in staat is de regie te voeren over het eigen leven. Dan is hij ook in staat om voorgestelde veranderingen te integreren. Zo niet, stop dan geen energie in die mens maar verwijs hem door naar de psychiater. Die heeft daarvoor zijn farmaceutische wonderdoos met pillen. Deze mensen willen namelijk niet echt veranderen. Ze nemen de eigen leefstijl niet serieus en dan dien jij ze los te laten!”

Dit was niet tegen dovenmansoren gezegd. In korte tijd nam ik afscheid van enkele clienten die steeds niet toekwamen aan de opdrachtjes of oefeningen die ik hen meegaf. Ze hadden steeds een smoes. 
Schapengedrag noemt dr. Roy Martina een dergelijke houding. En schapen willen alleen maar achter elkaar aan hobbelen. Leeuwen gaan voor hetgeen ze willen!

Therapie in de loop der jaren

Wanneer in therapieTherapie in de loop der jaren maakte mij duidelijk ‘wanneer in therapie’ en wanneer iemand doorverwijzen. Inmiddels had ik enkele specialisaties ontwikkeld door bij- en nascholing.

Onderstaande lijst geeft aan wanneer in therapie gaan zinvol is, maar ik heb gemakshalve aangegeven met welke indicaties ik kan werken. Niet alle stoornissen zijn mijn kwaliteit, dan verwijs ik graag door.

 

 

Wanneer in therapie:

1.      Bij depressie en neerslachtigheid *
2.      Bij spanning en stress *
3.      Bij angst en paniek
4.      Bij dwanggedachten en dwanghandelingen
5.      Relatieproblemen en seksuele problemen *
6.      Vage lichamelijke (psychosomatische) problemen *
7.      Persoonlijkheidsstoornissen
8.      Concentratieproblemen
9.      Rouwverwerking *
10.    Verslaving
11.    Piekeren *
12.    Slaapproblemen
13.    Opvoedingsproblemen *
14.    Zingevingsproblemen *
15.    Trauma-verwerking *
De met een * aangemerkte gebieden vormen mijn specialiteit. De andere gebieden zijn meer het vakterrein voor psychiaters en psychologen met een specifieke kundigheid.

Wanneer in therapie?

In de literatuur wordt een prachtige omschrijving gegeven: “Wanneer psychische problemen, negatieve gevoelens of gedragsproblemen het funktioneren in het dagelijks leven belemmeren, of zorgen voor geestelijk lijden, is het een idee psychische hulp te zoeken”.

Met deze reden kan ik prima leven. Jij ook?

Wanneer in therapie gaan berust op taboes

Wanneer in therapieHoe komt het toch dat veel mensen bang zijn om in therapie te gaan? Het zijn vaak de verhalen van anderen die hen bang maken. Wanneer je echter vanuit je vriendkring of familierelatie mensen  gezien hebt die lijden aan een geestesziekte, kan ik me voorstellen dat je wat huivert.

Therapie is echter vooral gericht op gezonde mensen met voldoende draagkracht. In hun leven is de draaglast even teveel en is er een disbalans ontstaan.

De volgende taboes werken echter niet mee wanneer je nadenkt over de vraag: wanneer in therapie?

1.  Psychotherapie is eng. In onze samenleving is jong zijn, knap en rijk het beeld dat voorgeschoteld wordt
via de media. Maar weinigen kunnen daaraan voldoen. Het is de eenzijdigheid van ‘gelukkig moeten zijn’
dat een stempel drukt op veel mensen. Dit zijn veelal ook niet de mensen die in therapie gaan!

  1. Je bent wie je bent! Therapie verandert dat niet! Men gaat hierbij vanuit dat verandering ongewenst is. Kijk eens om je heen hoeveel mensen daadwerkelijk veranderen? Vaak doordat er iets gebeurt in hun leven, waardoor ze hun leefstijl moeten omgooien. Dan zie je dat mensen sneller geneigd zijn om iets te veranderen wat voorheen hun leven belemmerd had. Leuk om dit fenomeen nu ook te zien binnen de soap Goede Tijden Slechte Tijden. Een van de spelers is diabeet en moet het roer omgooien. Schaamte, geheim houden, leugens vertellen….alles om te bljven geloven dat je bent wie je bent.

    Nog twee taboes!

  2. In therapie gaat het altijd over je jeugd! Als mens leren we het meest tijdens de eerste 7 jaar. Daar zijn ook allerlei slechte gewoontes ontwikkeld. Soms heb je n.a.v. een vervelende ervaring iets voorgenomen waar je later nog steeds – onbewust – je gedrag op aanpast. Het is dan ook belangrijk om die link te leggen. Je reactie op slechte jeugdervaringen kunnen doorsijpelen in je volwassen leven. Zeker wanneer er niet voldaan is aan de 12 basisbehoeften. Elk mens wil immers gehoord, gezien, gewaardeerd worden, om slechts 3 van de 12 basisbehoeften te noemen.
  3. Psychotherapie werkt maar voor een tijdje! Therapie helpt alleen wanneer jij jezelf daarvoor inzet. Ontbreekt die inzet, dan zal therapie niet helpen. In de tijd van Freud gingen mensen jarenlang in therapie en werden daardoor afhankelijk van de therapeut. Ze overlegden alles met hun therapeut en het ‘goed-voelen’ werd bepalend voor de wel/niet goede sessie.

Innerlijke drang

Wanneer in therapieWanneer in therapie: wanneer je innerlijke drang groot is en je werkelijk een vervullend leven wilt leiden. Elk mens is op zoek naar geluk, gezondheid en liefde. Wanneer op een van deze drie aspecten een aanslag wordt gedaan, komt de vraag automatisch boven: “Leg ik me hierbij neer of gooi ik het roer om?”

Soms zijn mensen door de pijn en het verdriet murw en niet meer in staat om het roer om te gooien. Dan kan de eerste stap naar de huisarts een verandering teweeg brengen. Een goede huisarts zal luisteren naar het verhaal. Geeft eventueel kortstondig medicatie waardoor je beter kunt slapen of relaxen. Wanneer daar enige stabiliteit is bereikt, volgt de volgende stap.

Volgende stap – wanneer in therapie

Wanneer in therapieEen stap die alleen gezet kan worden wanneer de innerlijke drang groot genoeg is om weer de regisseur van het eigen leven te worden.
Dan kom je in beweging en is de vaag: “Wanneer in therapie?” op zijn plaats. Je bent er aan toe.

Eindelijk weer de regie in eigen handen nemen. Nu weer beseffen dat je als mens een DRIVE hebt van waaruit je wilt leven en existeren. Diep van binnen is er die droom die je zo graag waar wilt maken. Nu hoeft dit echt niet altijd een therapeut te zijn. De buurvrouw of een goede vriend met een open hart en open mind kan wonderen verrichten.

Achtervolgd worden door goede vrienden/buren

Helaas staan die soms te dichtbij waardoor geen afstand mogelijk is en je snel het idee kunt hebben dat je achtervolgd wordt. Achtervolgd vanuit goede bedoelingen:
“Heb je al gebeld naar je werk?”
“Je hebt toch je boosheid wel laten zien aan je partner?”
“Nu is het jouw tijd hoor, neem rustig vakantie, wij passen wel op!”
“Laat je niet langer op je kop zitten, pak je koffers en kom naar mij, vanavond nog!”
“Ik zou dat gewoon eisen, niet langer ingaan op zijn verzoek, je hebt recht op je eigen leven!”

Maar uiteindelijk raak je door hun goedbedoelde adviezen verder van huis! Vandaar dat de vraag ‘wanneer in therapie’ nu wel op zijn plek is.

Wanneer in therapie

Wat is het grote voordeel wanneer je besluit nu in therapie te gaan?
1.      Je ontmoet een professional die vanuit passie en kunde naast je will open voor een tijdje.
2.      Deze therapeut heeft een beroepsgeheim en zal oprecht met open mind naar jouw verhaal en pijn
luisteren.

3.      Daarna zal de therapeut jou vragen wat je hulpvraag is.
4.      Met jouw hulpvraag maakt hij een behandelplan. Eigenlijk dat is niet meer dan een strategie bepalen.

5.      Die strategie gaat uit van jouw ‘bestaande situatie’ waar je nu inzit en zoekt naar mogelijkheden voor de
‘gewenste situatie’.
6.      Tussendoor vinden er evaluaties plaats om te ontdekken of jullie beiden nog op het goede spoor zitten
op weg naar de ‘gewenste situatie’ en niet de weg kwijt geraakt zijn door allerlei zijpaden te bewandelen.

7.      Na verloop van tijd – tegenwoordig vooral kortere periodes – zul je merken dat jouw innerlijke drang
voldoende aan zijn trekken is gekomen. Je bent namelijk weer regisseur geworden van je eigen leven.
En veelal heb je nu een duideljker beeld wat je met je leven wilt. Wellicht is je droom dichterbij gekomen.
Of heb je ‘zin en betekenis’ kunnen geven aan je leven.

Dat willen we toch allemaal: een zinvol, gelukkig, liefdevol en gezond leven. Daar gaan we voor.
Jij ook?

Vragen staat vrij!

Mocht je n.a.v. mijn artikel een vraag hebben, stel die mij dan gerust per email. Ik zal daarop zo snel mogelijk een persoonlijke reactie geven.

Je hebt nu het derde artikel gelezen rondom therapie. Wat is je vooral opgevallen? Waar kon je verder mee?

Luisteren naar je Innerlijke Drang

Mocht het zo zijn dat jij werkelijk luistert naar jouw Innerlijke Drang en dolgraag met mij een week wil werken aan jouw process, dan ben je van harte welkom. Stel niet uit wat je vandaag nog doen kunt. Je kunt kort jouw hulpvraag opschrijven en die mij voorleggen en weet, je krijgt altijd een eerlijk antwoord. Wanneer ik denk dat je beter nog niet kunt afreizen naar Frankrijk omdat je er nog niet helemaal aan toe bent, dan zeg ik dat ook!

Waarschuwing!

Wanneer in therapieEen kleine waarschuwing: Ik ben geen goeroe, beloof je geen bergen die ik niet waar kan maken. Het enige wat ik je beloof is dat ik er zal zijn voor jou met open hart en open mind om samen met jou een actieplan op te zetten. Jouw persoonijke actieplan waarmee jij thuis verder kunt werken en waarbij je wekelijks mij via skype om ondersteuning kunt vragen.

Mijn innerlijke overtuiging is namelijk: je zult eerst inzicht moeten krijgen in je probleem om daarna via actie te komen tot uitzicht:
* Waar is je probleem ontstaan?
* Hoe is het ontstaan?
* Wat kun je zelf veranderen om anders en met meer plezier in je leven te staan?
* Door wie kun jij je laten supporten en wie is in staat om oprechte, positieve feedback te geven op jouw nieuwe manier van leven?

Voel je welkom!

Je bent van harte welkom.
Een mail is voldoende….ik kijk er naar uit!
loekknippels@het-ihc.nl

 

verwante artikelen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *